Ama

Jag kom precis över en spännande och urgammal indisk livskunskap kallad Ayurveda. "Enligt Ayurveda kan en stressad matsmältning lämna delvis osmält föda som kallas för ama. Om kroppen inte själv kan frigöra sig från detta slagg regelbundet, kan ama ombildas till toxiner, som i sin tur ligger till grund för många olika symtom och på sikt även sjukdomar."


Här är några frågor som du kan ställa dig för att få reda på om och hur mycket ama du har i ditt system.


Har min tunga en vitaktig hinna när jag vaknar på morgonen? Alltid, ofta, sällan, aldrig?

Hjäspar jag ofta och vill jag gärna vila eller ta en tupplur efter måltiderna?

Känner jag mig trött och trög om dagarna även om jag sovit och ätit bra och lagom?

Är min aptit dålig fast jag känner sug efter snabbmat och sådant som jag vet egentligen inte är nyttigt för mig?

Har jag en generellt låg motivation eller brist på positiv livskraft?

Känner jag mig frånvaranden och med oklara sinnen?

Upplever jag rapningar, att magen vänder sig och gaser, speciellt i samband med måltid?

Jag känner mig tung och trög i kroppen, uppsvälld eller förstoppad?

Upplever jag domningar, svag verk eller generell smärta? Alltid, ofta, ibland, sällan, aldrig?



Svarar du ofta "aldrig" eller "sällan" så har du troligt vis inget eller lite ama i kroppen. Att dricka varm vatten med färsk ingefära kan hjälpa till att rensa ut ama. Även yoga får igång systemet att i sin tur få ut sin ama. Har man mycket "ibland" eller "ofta" i sina svar så kan det vara bra att se över sina matvanor och rutiner. Att ha regelbunda rutiner och att utesluta kött i kosten ska vara bra. Har man många alltid så kan man behöva en reningskur.

Här är hemsidan jag läst på ---> http://www.yogashala.se/index.htm

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0