Ost är gott

Gud vad jag missar allt roligt och viktigt när jag är i skolan. European social forum är i full gång och demonstrerar och protesterar och för fram viktiga saker medan jag sitter i skolbänken och lär min noll och struntsaker som hur mycket en fågel ska äta eller sånt som bara är självklart, som att man ska ha hjälm när man rider. Idag hade klimax en stor demonstration som jag precis missade.
  Nu är jag bara negativ och tråkig, men någonstans måste man väl få klaga av sig? Nu måste jag egentligen skriva klart mitt reportage, bara lite kvar. Så jag får sätta igång med det. Sen lägger jag ut det på bloggen.
   Nu sitter Angus (min hund) och jag i kökssoffan och äter ost. Det är gått, det är vi båda överens om. Dock tycker jag att man inte borde äta mer ost än vad man behöver, och den gränsen har vi båda passerat sedan länge. Angus håller nog inte med där, man äter om man kan äta, hade nog han tyckt om han kunde tycka. Så tycker nog många människor med. Att man äter av fler anledningar än att man är hungrig och behöver näring.
   När jag och Karin (min käraste vän) passerade Möllevångstorget på väg hem från Centralen för en timme sedan såg jag min mamma sitta vid ett bord med en skylt där det stod "Outdoor library" och titta på en liten dator. (Jag vill påminna nu om att det är full aktivitet på torget och inte bara min mamma som sitter där helt ensam med en skylt och en dator). Vi gick dit och mamma förklarade den lilla tillställningen. Det var en kompis till familjen som höll ett litet arrangemang där hon hade tillsammans med sin pojkvän och några kollegor från Danmark fixat ihop en vagn med allt material de hade från olika evenemang de haft (som jag förstod det). De håller tydligen på med konst för en mer medveten omvärld, kan man väl kalla det. Det är svårt att förklara det. Men budskapet är att förstärka samarbete mellan människor världen över. Idag hade en afrikans man kommit med en tio minuters lång film om vart pengarna i Europa egentligen kommer ifrån. Och det var denna film som mamma satt och kollade på när vi strosade över torget.


Nu ska jag klicka fram dokumentet "fem veckor på Holma gård" och lämna detta inlägg för er att läsa. Kram på er...


Kommentarer
Postat av: Zakaria

"Angus håller nog inte med där, man äter om man kan äta, hade nog han tyckt om han kunde tycka." lol



Viste inte att din mamma är också aktiv inom sånt.

2008-09-19 @ 22:47:47
Postat av: Mathilde

Svar till zakaria: Hahah, nej min mamma är inte precis aktiv, även om hon är medveten. Inte särkilt aktivt att sitta där och titta på film =P Nej men hon bryr sig och det är huvudsaken, mer är så måste man inte göra. Men det är tur att någon gör mer och fungerar som pådrivare. Dock icke mamsen =P

2008-09-19 @ 23:27:32
URL: http://globalthought.blogg.se/
Postat av: Zakaria

Du påminde mig, jag kollar inte på filmer längre (dock inte dokumentärer), spelar inga spel, och läser inga romaner. Allt sånt är en alternativ värld där en kan bli fängslad från verkligheten och att sträva i den.

2008-09-21 @ 01:17:55
Postat av: Mathilde

Varför skulle detta fängsla än? Är det inte snarare tvärt om, att det vidgar ens vyer? Det tror jag... Tänk så många olika världar du kan få uppleva genom böcker och dokumentärer från ställer på jorden du kanske aldrig annars skulle komma i kontakt med.

2008-09-21 @ 01:35:26
URL: http://globalthought.blogg.se/
Postat av: Zakaria

Jag har inget problem med att kolla på dokumentärer och läsa verklighetsbaserade böcker. Jag snackade om fiction.

2008-09-21 @ 23:56:55
Postat av: Zakaria

*tv-spel (andra spel som schack han vara bra för att träna hjärnan och förbättra relationen med en)

2008-09-26 @ 21:37:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0