Måste de skriva så vetenskapligt alltid?

Mina tankar

Jag är så trött på det här formella och viktiga språk som forskare och vetenskapsmän alltid skriver med. De är alltid så flitiga med att använda de mest komplicerade orden för att verka så kloka och vetande som möjligt. Kanske ofta för att fylla ut texten så att den låter så "riktig" som möjligt. De verkar sitta på någon högre piedestal och se ovanför alla som läser deras text. Ofta kanske det är någon slags konkurrens vetare emellan som driver dem att skriva så avancerat som möjligt. Men behöver inte alla få kunna ta del av deras texter? Det är ju faktiskt viktigt att ha kunskap och förståelse om de dem skriver. Jag tycker det är så jobbigt att behöva läsa en text tre gånger för att verkligen förstå den fakta som presenteras. Och då är jag verkligen intresserad av att faktiskt förstå. Tänk den som bara råkat hitta texten av en slump. Den kanske egentligen skulle tycka innehållet var jätte intressant, men klickar vidare på grund av att den inte från början är insatt och orkar gå igenom texten så där grundligt som behövs för att förstå. Jag tycker bara det är tråkigt att allt ska vara skrivet på ett sätt som bara de som redan är insatta i ämnet kan förstå. Därför försöker jag (så gått jag kan i alla fall) skriva om dessa fakta så att vilken ungdom eller "oformell" vuxen som hälst kan förstå. Fastnar alla fall alltid själv för bloggar som skriver på detta sätt.

Vad tycker du?


Kommentarer
Postat av: Roxanna

jo det är sant.. synd att det är så!

2008-08-12 @ 15:15:04
URL: http://roxiee.blogg.se/
Postat av: Zakaria

Håller med, kanske vill man fylla på mer och mer ord och på så sätt dölja ens okunnighet? Som många filosofer, vetenskapsmän; diskuterar ämnet och gör den krånglig tills du tror att du måste plugga ihjäl dig för att nå dennes kunskap. Gud räddade mig från sånt.



Vi ska fokusera på vad vi säger och inte på hur vi säger det.

2008-09-21 @ 01:41:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0