Nystart

Nu är jag hemkommen från Norge och bloggen kommer nu att bli dagligt uppdaterad med nyheter och texter om klimat och människans attityd till detta. Jag har två texter att skriva till engagerade bloggar och jag skickar ut dem så fort som möjligt till de bloggar som anmält sig. Just nu håller jag på att adoptera min andra hund och är inne och snokar runt på internets alla hundforum och läser. Jag kom precis in på en tråd som hette "överdrivna inköp". Detta är en sak jag tänkt på en del. Hur mycket vi faktiskt konsumerar till våra hundar! Tjejen som startat tråden skrev så här, "Röjde lite bland Miras grejor idag och insåg genast att jag handlar en hel del till min hund... När jag räknade efter så kom jag fram till att Mira har 3 uppsättningar mat & vattenskålar, 6 koppel, 7 halsband, 1 sele, 3 stickade koftor, 4 täcke, 1 fleecedräkt, 2 tikskydd, 3 sängar och 4 burar. Förutom detta så MASSOR av leksaker, gosedjur, ben & diverse skötselgrejor såklart... Hmmmm... Misstänker om att jag inte är ensam här om att shoppa en del till mitt lilla hjärtegull... ".  Hon fick flera svar av människor som klände igen sig och blev lättade över att inte vara ensamma om att shoppa ihjäl sina hundar. 
   Själv vet jag inte vad jag ska säga. Jag har precis bestämmt mig för att sluta köpa nya saker i onödan utan istället köpa det som går begagnat. Det är så mycket saker man har på vind och i källare som man inte behöver. Tänkte rensa ut och sälja överflödet på loppis, eller tradera. Så kan jag själv köpa saker på samma sätt när jag behöver någonting. För oftast är det ju så att man inte behöver allt man tror man behöver. När man vet att man inte har det så saknar man det inte. Låt oss tänka att vi har en skål godis på bordet, varje gång man ser skålen blir suget stort av att ta en bit. Men har man itne skålen stående där så tänker man inte på det.
   Min hund äger rätt många halsband, tre - fyra koppel, men faktiskt inte mycket mer. Han har två hundkorgar och en uppsättning mat/vatten skålar. Hundleksakerna har vi rensat ut och glöm att jag köper nya. Det är egentligen absurt hur vi faktiskt använder massa plast, gummi och andra otrevliga kemikalier och tillverkar en massa grejor som överhuvudtaget inte behövs. Hundarna blir precis lika glada över en gammal strumpa att slita i. Ofta är de här färgade pipbollarna bara stressframkallande och bidrar till ett sjukligt fixerande. Det vet jag av egen erfarenhet.
    Så framtidens hundleksaker hoppas jag kan få bli gammla gosedjur, sockar och skor som inte används, en gammal kastrul eller burk kan bli utmärkta aktiveringsleksaker, ja bara fantasin sätter gränserna. Själv brukar jag fylla gammla toarullar med gått och tejpa igen dem. Jag vet att det är populärt hos många hundar. Istället för dessa tusentals kongleksaker av gummi som köps i mängder. Hoppas, hoppas bara att hundägare föstår att man måste tänka till även här. Fast det "bara" är en hobby!
    Jag läste även nyligen på en sida jag slumpade in på om modevisningen "dogs on catwalk" som beskrevs så här, "Modevisningen Dogs on Catwalk den 11 mars, visade plagg och accessoarer för den stilmedvetna hunden såväl som dess matte och husse. Vi såg unika hundplagg av Martin Bergström, som omnämns som en av Sveriges mest lovande designers". Jag bara undrar, vad är en stilmedveten hund? Hur mycket pengar läggs ner på dessa plagg? Hur mycket energi går åt till att tillverka dessa plagg? Hur mår dessa hundar som bär dessa plagg?
Här är några bilder från modevisningen:



Min slutliga tanke om detta, när ska människor lära sig att behärska sig? Visst är detta mångas hobby och livsglädje. Inte bara mode till hunden utan även till sig själv. Och jag känner även hur en liten del innom mig ibland drar iväg åt detta håll, men inte tillåter jag mig själv för det. Ser inte folk hur fel det är? Eller hur har det kunnat bli så här!? Se på hundarna, de är djur! De följer sina enkla behov och lever utifrån dem. Kan inte vi lära av dem? Lära oss vad riktig lycka är!?




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0