Dröm

Klockan är tio över sex nu och jag sitter i en mörk lägenhet (förutom här vid köksbordet där jag sitter under kökslampan) och äter frukost. Den vardagliga rutinen är lite annorlunda idag eftersom jag sitter och skriver, men jag tänkte att det är nu på morgonen som tanken är som klarast och då det inte blivit mycket skrivandes om mina tankar den senaste tiden (då jag är så sjukt trött när jag kommer hem efter skolan) så kan jag försöka skriva nu på morognkvisten. Jag kan börja idag med att skriva vad jag drömnde i natt. Jag drömmer varje natt och drömmarna sitter fast i huvudet under hela dagen. Det brukar vara de menst besarra drömmar och konstiga saker på konstiga platser. men den här drömmen var rätt verklighetstrogen. Den utspelade sin i Ryssland tror jag för de pratade så konstigt. Jag befann mig på en stor hästgård full av proffsryttare och jag skulle passa en häst till en duktig hopptjej. Jag var i ett stort ridhus där hinder stod uppställda och jag gjorde som jag blivit tillsagt, att hoppa banan. Jag hoppade och hoppade och hoppade. Hästen gick fint ner på tygeln i kurvorna och allt kändes perfekt (ur en proffsryttares synpunkt). Rätt var det var tröttnade jag, hoppade av och tog av hästen både sadel och träns och släppte lös hästen i riduset. Jag stod länge och såg på hästen när det med alla krafter sprang runt runt och gjorde stora glädjesprång vartannan meter. Man såg hur han njöt av att få använda sina muskler, de muskler han själv behöver för att göra det han känner för i stunden. Sedan hoppade jag upp på en svettig men lycklig häst och satte mig på den sadellösa ryggen och tog ett tag i manen. Berädd på att hästen under min skulle flyga iväg tryckte jag lätt med skänklarna (benen). Det gjorde han inte. Han gick fint längs spåret och verkade glad över förtroendet han fick. Efter en stund kom tränaren in och blev inte glad över synen han fick. "Det är emot reglerna att rida utan sadel och träns, ta genast på det igen!".

Kommentarer
Postat av: Zakaria

Jag drömmer ofta med, ska försöka tolka din dröm.



Du befinner dig i ett ställe där folk talar konstigt, det är Jorden - där du inte förstår människor och deras val. (känner mig träffad..)



Proffsryttare är människor som rider sin häst (lever sitt liv) precis som alla andra gör, de följer regler och systemet som är planerat av någon annan (tränaren). Allting är planerat för proffsryttaren; banan, hindern, reglerna - om man är en proffsryttare hela sitt liv då kommer man aldrig ur det påhittade systemet, och man kommer att hoppa över samma hinder om och om igen (gå igenom samma problem om och om igen) utan att befira sig.



Du blev tillsagd att rida som en proffsryttare och du gjorde, "...allt kändes perfekt (ur en proffsryttares synpunkt)", med andra ord du testade omgivningens system. Men snart tröttnade du, hoppade av hästen, och tog bort hästens sadel och träns (tog bort de påhittade reglerna). Sen stod du och kollade på hästen/livet du red och såg att den bara hade temorärar glädje ("...gjorde stora glädjesprång vartannan meter") och att det livet handlar bara om det materiella ("Man såg hur han njöt av att få använda sina muskler..").



Sen red du en svettig häst (du valde den hårda vägen) men som ger dig äkta lycka ("...men lycklig häst"). Du viste att den kunde flyga inte bara hoppa (alltså total befrielse), men det var inte dax än, för att det måste komma steg för steg, därför flög den inte än utan "...gick fint längs spåret".



Tränaren (samhället) som har lagt reglerna blev arg över din befrielse och beordrade dig att följa systemet än en gång. Väljer du system så kommer du att rida som en proffsryttare, väljer du befrielse så kommer du att flyga.



Varför väljer de flesta att bli proffsryttare?



Jo, samhället har lagt exempel för oss att följa (duktig hopptjej), att se deras liv och kopiera, därför fick du passa hennes häst i hästgården. Men även om media har gjort henne känd, den som tänker vet att hon kan inget mer än att hoppa.



Fin dröm, den sammanfattar meningen med livet. Vad tycker du om min tolkning?

2008-09-18 @ 23:31:43
Postat av: Zakaria

PS Kom på detta senare,



"Sedan hoppade jag upp på en svettig men lycklig häst och satte mig på den sadellösa ryggen och tog ett tag i manen."



tog tag i manen - tog tag i verkligheten.



Det är mycket viktigt att veta att först när människan tar tag i verkligheten hon lever i, och konfrenterar den kommer vägledning fram till henne. Då kommer hennes liv fyllas med glädje, för att hon är då medveten att hon går framåt och utvecklar sin själ:



"Han gick fint längs spåret och verkade glad över förtroendet han fick."

2008-09-21 @ 01:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0