Nätverket för den unga praktiska alternativrörelsen

Jag och min bäste vän Karin har hållt kontakten med gänget på Holma gård sedan vår pratik på gården tagit slut. Förra helgen var en underbar helg då vi åkte dit för att delta på seminariet som skulle hållas med syfte att starta ett nätverket för den unga praktiska alternativrörelsen. Allt jag saknar "saknade" i mitt liv, och som jag känner att jag vill kämpa för, diskuterades under helgen, jag kunde med andra ord inte befinna mig på en mer lämpad plats för mig. Personer uttalade sig om tankar och känslor jag så länge burit inom mig. Om hur de kännt sig missföstådda och dumförklarade när de avstått och kritiserat saker ur det "vanliga" samhället. Det som förenat oss allihopa till denna "församling"  längtan efter ett nytänk i samhället! Jag menar - det är ju det hela min blogg är till för!

Så, idag kom ett mail som sammanfattade helgen och det kändes inspererande att läsa. För att sprida rörelsen vidare tänkte jag klippa in delar av det här. Kanske det inspirerar någon?


Jag & Flora, Holma gårds ena arbetsardenner

Nedan följer en liten bit av mailet från Olle & Karin

Tack för en grym helg!


Tillsammans har vi just lagt grunden för ett nätverk för den unga praktiska alternativrörelsen!


Vi kan använda det här nätverket för att knyta ihop våra erfarenheter av att bygga våra liv på en alternativ grund och inspirera andra att ta steget mot en mer hållbar livsstil. Vi kan överbrygga kulturer, och skapa en länk mellan stad och land, genom att integrera odling i städerna och forum för stadskulturen på landet. Vi vill skapa en nära relation mellan konsumenter och producenter, detta för att vi ska kunna leva på ett mer rättvist och solidariskt sätt både med människor i syd och med vår miljö.


Och det handlar om så mycket mer än att flytta ut på landet och odla grönsaker. Nu har vi alla möjligheter att bygga livet efter vad som gör oss starka, fria och lyckliga. Vi kan bygga kreativa alternativ, men vi kan också bryta mot de strukturer och normer som leder oss vilse och ta tillbaka makten över våra liv.

Tillsammans kan vi göra aktioner och aktiviteter som ökar medvetenheten om att det finns andra sätt att leva.

Genom diskussionsgrupper kom det fram olika förslag på vad vi kan göra framöver:


Stadsprojekt, odla i staden, ockupera, göra aktioner.

"Reclaim the fields", en fest-aktion tillsammans med reclaim the streets-rörelsen!

Resurspersoner som kan ge oss kunskap för de som vill odla i stan

Matlagningskurser, typ studiecirklar för att öka medvetenheten.

Holma- odla med dagisbarnen. Utbildningsprojekt. Visningsträdgård.

Hemsida med kalender, länksamling, kontaktnätverk. Simon har tagit på sig att börja med hemsidan!

Kontaktnät med kollektiv, ekobyar, gårdar i Sverige (och Europa?)

Hälsa på och inspireras, lista på gårdar som kan vara intressanta plus som är intresserade att ta emot oss. Dokumentera erfarenheter från besök så att alla kan ta del av det.

Befintliga odlingsprojekt i staden, delta och hjälp till!

JAK: Ta kontakt med någon som är insatt i banken och kan hjälpa oss med ekonomiska alternativ.

Söka pengar: EU- bidrag för ungdomar som vill starta projekt tex.

Förslag på aktioner vi kan göra i eller utanför staden: ex. Demonstrationer, guerilla gardening, folkkök, sprida flygblad, skapa debatt...


March: en vandrande eller cyklande aktionsgrupp öppen för allmänheten. Ett alternativt läger eller festival som rör sig mella exemplevis malmö och österlen för att skapa publicitet, föra folk samman, och besöka olika eko-gårdar och kollektiv på vägen. Förslaget hämtat från Frankrike och Belgien där liknande marcher samlat hundratals människor och skapat mycket debatt i media. Rätt stort projekt som kommer att kräva stort engagemang och detaljerad planering... Inget vi vill ta i själva.


Fundera på hur ni vill engagera er, vilka projekt som kan vara intressanta att starta och delta i!Detta är bara de förslag som kom upp under helgen, fyll gärna på och utveckla med era idéer och förslag.


Formen på nätverket diskuterades också och en platt struktur ver det vi kom överens om. En fri organisation utan hirarki som bygger på konsensus. Vi vill växa oraniskt och kunna skapa nya möjligheter utan några ramar som hindrar.


För att vi ska växa behöver vi nå ut till fler och det är upp till oss att sprida information om att det här grymma nätverket finns! Alternativ-sverige är en ganska liten skara.. Vi behöver nå folk inne i stan och bilda samarbeten med andra grupper som arbetar i samma rikting t.ex. miljörörelsen, JAK, eldrimner och olika politiska grupper. Vi lägger ut en tråd på alternativ.nu för att berätta att vi finns, men sprid det vidare på alla sätt ni kan.

Hoppas ni nu fått en klarare bild om vad budskapet med rörlesen handlar om

Dessa underbara stunder med holmahästarna...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0