Tredje dagen

Nu har jag jobbat tre hela dagar på stadsbiblioteket. Det är lika skönt att komma hem varje dag och jag somnar nästan direkt i soffan. Men nu satt mamma där och sydde så jag gick in till datorn istället. Fast eftersom jag inte varit inne på bloggen idag passade det ju bra.

På lunchen idag läste jag en tidning som hette "grön stad". Den handlade om Malmös miljö och sådant. Jag hittade lite intressanta grejor jag tänkte vidareförmedla här genom bloggen. Det var faktiskt längesedan jag skrev nyheter här. Det får jag bli bättre med.

På första sidan när man slog upp tidingen stod det en text som hette Du är en betydelsefull person! som jag tyckte var jätte fin! Den tog upp det som jag håller så mycket på nämnligen den förändring vi kan skapa med hjälp av vad som kan tyckas som ingenting, det kan till exempel vara ett simpelt leende. Katarina Pelin som skriver texten, och också är Miljödirektör i Malmö stad menar att det du gör och säger har större betydelse än vad du tror. Hon tar upp ett exempel som jag vill citera:

"Gå ut i stan och le mot människor du möter. Vad händer? Nio av tio ler tillbaka. Kanske inte brett men du ser att det glimmar till i ögonen på dem och en och annan drar på smilbanden. Sedan går de du möter vidare och leendet hänger kvar varpå de människor de i sin tur möter ler. Och så vidare."

Därför tycker hon det är viktigt att berätta de saker man gör för en bättre miljö. För de man gör och säger sprider sig efektivare än vad man kan tro.

Detta hänger även lite ihop med en annan sak jag hörde idag. På radiokanalen "din gata" som jag berättat om kom de att prata lite om hopp. Och hur stor betydelse hoppet har för ens handlingar. De tog som exempel trakaserier, vandalisering och sådant. Hur ofta ser man rika gå runt och kasta stenar på brandbilar eller slå in fönster på dagis? Det är nästan alltid i fattiga områden med fattiga människor som liknande saker sker. De todde att detta kunde bero på att barnen som växer upp där lär sig av sina föräldrar att "allt är skit, det är inte lönt att bry sig". Jag tror de har en poeng där, även om det är flera andra faktorer som säkert spelar in här också. Jag tror detta är precis likadant som när jag stöter på människor som inte bryr sig om klimatkrisen och den globala uppvärmningen. Det behöver givetvis inte vara fattiga människor i de här lägena men jag tror delvis det har med bristande hopp att göra. Det kan ha en koppling och det kan vara EN av orsakerna i gåtan som jag ständigt slåss mot -  Vad är det som får människor att inte orka bry sig? Vad håller oss igång?

Kramis<33


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0