Bryr du dig?

Jag är just nu inne och läser en debatt om klimatförändringanra, våra ökade koldioxidutläpp och växthusgaser och ja ni vet... Jag blir alltid så förvånad när det är de som faktiskt inte vill tro på forskarna. Men jag kan inte låta bli att undra var de hämtar sin fakta ifrån, eftersom i stort sett alla forskare är övertygade om att det är människans aktiviteter som höjer medeltemperaturen.
  Det som de här personerna först och främst försvarar sig med är att koldioxid är livsviktist för allt liv på jorden. Och ärlig talat vet jag inte vad de tänker här? Det känns lite som att de precis hört någon säga det här och krampaktigt håller sig fast vid denna faktan. Som att de äntligen hittat någonting som försvarar deras bekväma livsstil. Men om de tänker vidare på saken inser de nog hur dumt de låter att ha det som någon förklaring. Jag tror forskarna är rätt så hyfstat medvetna om det med. Att koldioxiden är en viktig växthusgas som är förutsättningen för fotosyntes och därmed allt liv. De kanske  tänker sig, desto mer koldioxid desto mer liv, men tyvärr är det inte så verkligheten ser ut. Tvärtom.
   Det forskarna kommit fram till är att ju mer av denna gasen som kommer ut i atmosfären (av våra utsläpp), ju mer av solens värme stannar kvar på jorden. Växthusgaserna är de som håller solens värme kvar på jorden och är alltså en förutsättning för liv. Men som vi alla vet gynnar inte hur mycket värme som hälst liv. Ganska lätt att förstå då att vi kanske borde hålla det på en lagom balans. När ska dessa diskussioner om att koldioxid är bra ta slut!?

453391-138

Det pratas också mycket om att det är en naturlig process att jorden blir varmare. Att det är en regelbunden händelse i vår planets tidsrytm. Och det är sant, det blir varmare med gämna mellanrum. Men det som händer nu är att vi driver på den utvecklingen. Det som inte skulle ske nu, sker nu, alldeles för tidigt. Forskarna är helt överens om att det är vi som driver på vår tids globala uppvärmning. Om de vill påstå motsatsen kan de komma med bevis som pekar på det.

 Eftersom man aldrig ska tro på vad vanliga personer säger på internet så vill jag sjutsa vidare er till ett ställe där ni själva kan se faktan med egna ögon. Det är ett av de ställena som övertygat mig om att detta verkligen är vår sanning! Klicka in er här till dokumentären planeten och se själva! (fyra delar)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0