Skolans dolda mål

Gud vad allting är styrt, styrt av samhället. Men gud vad härligt att upptäcka människor där ute som har insett, sett förbi alla präglingar och sorteringar som samhället gör för att få dela ut platser till levande varelser, där de kan utföra sina ickelevande arbetsuppgifter. Skolan är något sam jag alltid haft starka känslor kring. Jag är glad att jag har lärt mig skriva och läsa, så klart, men det har egentligen inget med skolan att göra. Det råkar bara vara så att det varit där som jag lärt mig det. Det hade lika väl kunnat vara på något annat sätt. Det var inte skolan som kom på skriften och språket i övrigt, det vad människan. Människan är fullt kapabel till att lära utan dagens skolsystem. Det är bra om vi har ett system som ser till att alla blir omhändertagna och får möjlighet att lära. Men det är inte ett sådant system som skolan eller samhället i stort genomför idag. Barn hamnar i kläm på grund av att de inte kan anpassa sig till systemet. Och systemet tar inget personligt hämsyn. Systemet har inga männskliga känslor.

Jag vill verkligen ägna mitt liv åt att sprida vad min intuition säger mig är en sund och  kärleksfull väg. Och jag tror mer på människans intuition än på samhällets system som under åratal uppståt som resultat av människans ego.

Om hemundervisningen bli illegal i Sverige (vilket tycks vara fallet), så flyttar jag definitivt utomlands om jag någon gång får barn. Mina barn ska inte behöva tryckas in i ett system som inte ser dem eller respekterar dem som unika personer. Jag är 110 % säker på, jag vet(!) att jag inte hade haft de sociala problem och hämningar som jag har idag om jag inte gått i en vanlig skola där jag jagades av kraven att formas efter ett särskilt mönster, inte fick vara ute i verkliga livet och träffa människor av alla sorter och erfarenheter eller få röra mig fysiskt som jag behövde, och som barn över huvud taget behöver och uppleva livet med egna ögon (inte genom skolböcker och filmer utan genom verkliga händelser och möten).

Här hittade jag tre videoklipp på Wern Palmius, en av Sveriges bästa speciallärare/pedagog som pratar om skolans dålda mål.


Kommentarer
Postat av: Bina

Tack för din kommentar på vovve=)

2011-06-03 @ 23:28:54
URL: http://binalakritz.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0