Socialt Entreprenörskap

Hittade precis en text på hemsidan (eller bloggen) ihanna.se (besök den) som fick mig att glädjas. Den uttryckte tankar jag själv går omkring med och ideer och visioner jag känner starkt för. Ska citera lite:


"Författarna David Bornstein och Susan Davis försöker i sin bok, Social entrepreneurship – what everyone needs to know, ge en bild av vad som görs runt om i världen för att minska miljöförstöring, korruption, fattigdom och andra sociala problem. De ger en helt annan bild av världen än den jag tidigare trott varit allenarådande sann."

"De pratar om ett socialt entreprenörskap 3.0, ett företagande som ser bortom individuella grundare och situationer, till förmån för alla människors förändringskapacitet. Det handlar inte om ett enda ledarskap utan snarare om oräkneliga gensvar på behov runt om i världen. Lösningar som långsiktigt faktiskt skulle kunna förändra världen."
"Vårt samhälle är uppbyggt på en förväntning att alla ska klara sig själva. Ingen förväntas ta något ansvar utanför den egna familjen förutom genom att betala skatt, ev. göra militärtjänst samt lyda lagen."

"En förändringsmakare vill försäkra sig om att goda idéer rotar sig och får utrymme att växa. När goda idéer växer förändrar de människors sätt att tänka och uppföra sig i samhället. Det ger en enorm tillväxtpotential."

Läs hela texten här --> http://www.ihanna.se/2011/05/tankar-om-socialt-entreprenorskap/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0