Förguds skull människor, rösta grönt nu!!

Satt just och kollade på den där sista debatten med alla partiledare. Det är för mig som ett skämt! Alla dess åsikter. En enda stor kamp! Till vilken nytta? Vi har alla samma problem, borde inte alla ha samma lösningar? Jag är kanske dum men jag förstår inte alla dessa olika politiker. För mig är det bara så uppenbart att de partiet som pratar om lösningar som ligger närmast de lösningar som faktiskt löser problem på lång sikt och som utgör en plan varpå en framtid kan stå, är miljöpartiet. Om det är något parti så är det dem.

Jag nästan skrattade, nästan grät, när de alla höll sina sista framföranden. Maria Wetterstrand (stavningen = noll koll) var först ut. Hon tog upp själva helheten i världen. Världssituationen, framtiden, konsekvenserna av det vi håller på med, HÄR och NU. Att utan miljön, klimatet vi lever av just nu och är beroende av kan vi inte heller bygga upp den här välfärden som de andra partierna stirrar sig så blinda på. 

Annars tyckte jag att även Mona och, Lars heter han väl, hade bra åsikten vad gäller vårt lilla samhälle. Men efter Maria hade pratat var det de andra sa bara komiskt, eller tragiskt. Efter hennes ord om att det i alla rum där man duskuterar sådana här saker skulle vara tre extra stolar. En för våra barnbarnsbarn, en för alla världens arter och en för alla fattiga människor i världen. Att det vi gör här går ut över människor på andra sidan jordklotet. Att vi måste SLUTA HANDLA SOM OM VI VAR DEN SISTA GENERATIONEN. Och ja, allt hon sa. (Ursäkta att jag höjer bokstäverna) Och sen kommer dem där, resten av dem som styr vårt land, en efter en "jag är för skattesänkningar", "mer jobb åt unga" och ja jag minns inte ens vad. För skitsnack är något som aldrig fastnar i mitt huvud. Det lämnar alltid spår, men fastnar aldrig.

Jag håller som sagt verkligen med om alla de här sakerna som Mona och han andra från vänsterpartiet sa om vilka lösningar som bör gälla för sveriges samhälle. Men som sagt, de verkliga lösningarna, när man ser saker ur ett större perspektiv, är det miljöpartiet som är närmast i hälarna. De är väl de enda som över huvud taget har intresse, kunskap, förnuft och hjärta att leta efter dem. 

På söndag får dem en röst av mig alla fall! 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0