Recept

Ska börja lägga upp lite recept här på bloggen igen. Recept som jag hittar lite här och där och som jag vill förslå att mamma och pappa ska skriva in i menyn. För en stund sedan hittade jag en länk på min blogg som alltid har legat där men som jag aldrig brytt mig om. Nu klickade jag på det och kom till en sida med en massa grejs, bland annat recept. Här kommer ett recept på en skaldjursrätt. Inte riktigt vegetariskt men jag äter ju skaldjur trots allt. 

Ingredienser

2 port

150 g scampi (ekologiska) eller kräftstjärtar
1 blodgrape
4 blad av salladskål i strimlor
en näve riven grönsallad
½ tunnskivad rödlök
8 strimlade salladsärter
4 skivade champinjoner
40 g nudlar av vete eller ris
Dressing:
1 tsk riven ingefära
½ finstrimlad röd chilifrukt
1 pressad lime
½ pressad apelsin
1 tsk honung
1 msk rapsolja
1 msk hackad färsk koriander

Så här gör du

Skala grapefrukten med kniv och skär ut helt hinnfria klyftor. Blanda ihop dressingen utom koriandern. Blanda grönsakerna med skaldjuren i en skål. Koka nudlarna enligt förpackningen och häll dem varma över salladen. Häll över dressingen och vänd runt. Lägg upp på två tallrikar och garnera med grapeklyftor och koriander.

Rätten är glutenfri, mjöljfri, lågviktarmat, låglaktosmat och snabb och enkel att göra.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0