Mykorrhiza

Jag måste skriva ett inlägg om Mykorrhiza, den alternativa, praktiska ungdomsrörelsen, gräsrotsrörelsen som arbetar med att sprida hopp och medvetenhet samt öka livskvaliten för alla i samhället. Jag hade den fantastiska turen (nästan så att man tror det var ödet) att vistas på Holma just under den tid som några i det dåvarande gänget bestämde sig och satte igång med att bilda nätverket. Vi (jag och Karin) fick äran att vara med på begynnelseträffarna där grunden till det som nu kommit att bli föreningen mykorrhiza och lyssna på allt underbart som sades. Då var jag fortfarande så fashinerad och överväldigad av att äntligen komma i kontakt med människor som uttrykte de tankar och drömmar som sprängde i mitt huvud att jag brann inombords av varje mening de sa. Nu, efter över 7 veckor totalt på Holma har det sjunkit in i mig att jag faktiskt inte är ensam. Men lyckan spirar fortfarande inom när jag är tillsammans med dessa människor. Jag brukar lida av att inte uttrycka det jag har i tankarna (jag har otroligt svårt att höras i folksamlingar), särskilt när det är samtalsämnen jag verkligen brinner för. Men jag tror nästan jag så smått börjar kunna slappna av och finna mig i att bara lyssna.  Och tänker att kanske det är så som spärren släpper? Jaja, hur som hälst så är detta en rörelse som vill och gör det jag drömde om och längtade efter, på riktigt  och jag är så otroligt glad att jag hamnade mitt uppe i allt detta!

För några dagar sedan hade kärngruppen i föreningen (som är uppdelad i en massa olika arbetsgrupper) ett möta där de skrev ner visionen, målen och så vidare och skrickade ut det till övriga deltarna. Jag tänkte klistra in det här för att visa vad vi står för.

Om Mykorrhiza

13-15 Mars hade vi ett seminarie på Holma som var fantastiskt! ca 30 pers dök upp och med hjälp av kommunikationsexperterna Paul och Rebekkas professionella ledning bildade vi grunden till nätverket Mykorrhiza. 


Vi valde att dela in nätverket i intressecirklar - fristående, självstyrande arbetsgrupper. Detta gör det möjligt för alla att arbeta med de projekt som man brinner för och att nätverkets struktur fungerar utan onödig hierarki.

För närvarande finns dessa intressecirklar, men fler kommer säkert att bildas:


Kärngruppen - med syfte att organisera, koordinera och stötta övriga grupper samt att upprätthålla vision och värdegrund för nätverket

Odlingsgruppen - kommer att rikta in sig på konkreta odlingsprojekt

Folk-köksgruppen - planerar odlingarna inför folk-kök på klimatdemonstrationerna i december

Kommunikation/utbildningsgruppen - har fixat en google-grupp, planerar hemsida och funderar på utbildningsprojekt

Aktivitets/Aktionsgruppen - planerar politiska och praktiska aktioner


 

Bakgrund, vision, metod, värdegrund och verktyg för nätverket Mykorrhiza


BAKGRUND:

Vi är en grupp unga som anser att det behövs en rörelse i sverige som med praktiska metoder verkar för förändring genom lokal försörjning. Vi ville starta rörelsen för att med fokus på lokal matproduktion kunna arbeta med frågor som miljö, hälsa och global solidaritet.


VISION FÖR NÄTVERKET MYKORRIHZA:

Att i samarbete med naturen och varandra skapa livskvalité och hållbarhet för alla.


METOD:

Öka medvetenheten kring hur vår livsstil påverkar vår hälsa, miljön och människor i andra delar av världen

Främja matsuveränitet och globalt resursansvar genom lokal matproduktion, distribution och konsumtion

Med en ny generation odlare skapa ett mer hållbart samhälle

Skapa förutsättningar för autonom behovsbaserad och småskalig produktion på landsbygden och i staden

Främja alternativa projekt och livsstilar, så som självhushållning, kollektiv och kooperativ

Aktivt stödja engagemang från alla, oavsett om man lever i stadskultur eller på landet

Verka som en plattform för kunskapsutbyte mellan generationer och kulturer

Skapa ekologisk balans framför ekonomisk tillväxt

Uppmuntra lösningsfokuserade, konstruktiva arbetsmetoder


VÄRDEGRUND:

Syn på människan som en del av naturen

Ansvarstagande samarbete med ekosystemen

Samarbete framför konkurrens

Jämställdhet oavsett etnicitet, religion, kön, nationalitet, sexuell läggning eller social status

Icke-våld

Lösningsfokuserat arbete.

Öppen och ärlig kommunikation

Solidaritet

Kärlek

Transparens


VERKTYG:

Beslutsfattande: Demokrati som bygger på konsensus

Kommunikation: Non violent communication (Förklaras sist i dokumentet)

Vid behov i aktioner utfört av nätverket: Civil olydnad(längre förklaring sist i dokumentet).


STRUKTUR:

Ideell förening 

Söker aktivt samarbete med organisationer som jobbar för liknande frågor 

Jag måste också tillägga att ett liknande nätverk nyligen bildats i Europa. De tog namnet reclaim the fields läs mer på hemsidan.







Bilder från campen som hölls på holma i samband med ESF i Malmö i höstas, hämtade från Reclaim the fields hemsida. Mykorrhiza har också en tillfällig hemsida som du kan komma till genom att klicka, inte här men här!


Kommentarer
Postat av: Axel

Hej

Jag och några till är på gång med verksamhet helt i linje med detta. Vi bor i Stockholm nu och ska snart flytta till Östergötland. Vet du om det finns några grenar av nätverket i Östergötland eller Stockholm?

2009-06-11 @ 15:25:25
Postat av: Peter Norrthon

Jag var också på Holma och är mycket imponerad av kärngruppen i Mykorrhiza. Jag tar in en länk till dem i min senaste Permakulturfolder.

Lycka till

Peter

2009-08-17 @ 10:43:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0