Alternativ medicin

Jag har bestämt vad mitt fördjupningsarbete i biologibreddning ska handla om. Ja ni kanske förstår vad med tanke på rubriken här ovanför? Vi får nämligen välja mellan miljö, livsmedel eller medicin och även om miljö lockar väldans mycket så vinner nog medicin. Och då jag tycker det är så sjukt (bra ordval där) intressant med den alternativa medicinen och olika terapiformer och behandlingar, så väl gamla som moderna, så kom det självklart att det skulle bli detta. Inte bara det att jag tycker det är allmänt intressant, jag är verkligen i behov själv av någon behandling då min hälsa inte är den bästa på någon plan. Med en massa krämpor och besvär i muskler, leder, senor och övriga kroppsdelar som varken läkare, sjukgymnast eller jag själv blir klok på. Jag tycker dock att det är rätt självklart att orsaken till problemet är min trasiga själ,  min inre energi som är alldeles för stressad för att fungera rätt och sammarbeta med min fysiska kropp och att det är dennes förutsättningar som måste förbättras och tillgodoses för att något problem ska kunna bli löst. Jag tror på att kroppen är alldeles för komplex och att den har så många fler dimensioner än den vi kan studera så att att vi verkligen måste känna den för att kunna vårda den. Vi lär oss hur vi ska ta hand om den bara vi lyssnar och är uppmärksamma för de tecken vi hela tiden blir överrösta med.  

Jag kommer också att kunna experimentera i en egen örtagård nu när jag har odlingslotten. Där kommer jag kunna odla egna läkeväxter att leka med.

Men allting ser hoppfullt ut nu. Min mentor och jag har kommit överrens om att ändra en aning på mitt schema så att jag kan hinna i fatt med mig själv och börja läka. För det är det som krävs - tid. På måndagar och tisdagar kommer jag att ha hela förmiddagen på mig att starta min hemmagjorda behandling som består av bland annat promenader, yoga, meditation, stretchig, fieldenkrais övningar, massagestunder med hunden, målande, pysslande på odlingslotten och div. avslapningsövningar. Det känns otroligt bra att få möjlighet att kunna planera sin tid så att den anpassas till sin egen individ. Solen skiner och hela livet får plötsligt mening!

Nu ska jag börja läsa om Reichansk terapi och biodynamisk terapi vilket låter jätte spännande! Jag kommer med all säkerhet att skriva om det här när jag vet mer. Kanske du har liknande problem som jag med att inte få kropp och själ att samspela? Kanske du kan få tips och råd här? Hoppas det...

Soliga kramar Mathilde


Kommentarer
Postat av: mimmi

Ja jättebra Mathilde! Jag valde oxå medicin, därför kan jag hjälpa dig nån gång om det behövs:). Det är häftigt med medicin! Bi-breddning var en av dem roligaste kurserna, tyckte jag. Ni kommer ha kul:)!

Kramis

2009-04-03 @ 21:52:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0