Hälsans tao

Sitter och filosoferar i ett dämpat rum. Allting härinne är dämpat för tillfället. Stearinljusen lyser upp på sina ställen, likaså advetsstjärnana i fönstret och det nystädade akvariet. Annars är det mörkt. Det doftar lavendel av rökelsen på hyllan och hunden nannar sött på sin säng precis intill min egen. Harmoniska pianotoner komponerade av den begåvade mannen Yiruma når lätt mina trumhinnor. Framför mig har jag en bok som heter Hälsans tao. Den läser jag ur lite då och då. Jag älskar den. Om jag ska vara ärlig så har den fått flera kramar av mig. Den har tröstat mig, gett mig hopp och tro på mig själv. I den har jag läst mina egna tankar formulerade och nedskrivna. Författarinnan Fan Xiulan har skrivit boken som handlar om hur man tar hand om sin själ och sin hälsa. Hon skriver om "det långa livets hemlighet". Och jag tror vi alla kan behöva läsa och lära av hennes ord. jag tror det egentligen är kunskap som ligger lagrade i våra instinkter, någonstans, men som glömt bort på vägen. Men vägen är inte slut där vi står nu. Många människor kommer på att de sprungit ifrån sig själva och börjar blicka ner mot vägen de kommit ifrån.

Jag tror att mycket av harmonin rubbas på grund av vår stora längtan efter någonting. Jag tror att många människor går omkring och längtar. Det gör i alla fall jag. Jag har många gånger sagt att mina mest använda ord är "jag vill". Och detta är nog precis vad som skapar obalans, ångest, olycka, besvikelse och nedstämdhet. Jag har därför istället börjat försöka vara nöjd för var jag står idag. Och i samma sekund som man tänker tanken om hur bra det faktiskt är (även om man egentligen inte tycker det) så känner man harmonin svepa runt en. Saker ändrar sig hela tiden, man vet aldrig var man står imorgon. Var man står imorgon beror ju på de små situationerna man hamnar i där man står för tillfället. Hur ska man ta tillvara på dessa situationer om man i tankarna, viljan och hela själen är någon annan stans? Ser man dem ens? Borde man kanske ta till vara på de små situationerna och då en idé dyker upp. Ta tag i den direkt, då en möjlighet dyker upp, ta tag i den direkt. Då formas vägen direkt och du har förflyttat dig ett steg åt den rikting din vilja fört dig.

I boken så skriver Xiulan för att må bra måste man balansera känslolivet. Alla stora känslor rubbar balansen. man ska "Bevara själen i sitt inre". Hur gör man det? Så här skriver hon "För det första måste man försöka att inte vara så egoistisk. man strävar efter att leva i harmoni med naturen, efter de, etisk medvetenhet, så att man blir intuitiv, klar i sinnet, generös, vänlig, lugn och stilla. Genom att inte ständigt försöka tillfredställa sina egna begärkan man skänka själen lugn och ro. Ett sådant tillständ ger balans åt qi och blod och gör kroppenstark och frisk. Genom att stärka de kan man stärka qi och shen. Man bör alltså inte låta sina tanakr kretsa kring så ich obetydliga sakeroch inte heller sträva efter flyktiga ting som berömmelse, makt eller materiella egendomar."

För att riktigt förstå ska man nog ha inblick i hur den här bilden av hur människan ser ut och fungerar. Hur energierna rör sig och vilka energier man pratar om. Jag har inte precis klart framför mig hur det ligger till jag själv. Qi är livskraften som stömmar genom oss hela tiden. Det finns en qi som jag fröstått. Som cirkulerar genom allt. Då vi är i obalans på något sätt så hindras denna kraft att ta sig runt i vår kropp. Men hur som hälst. Hur man går till väga för att bevara sin själ inom sig på så sätt bibehålla balansen och sin hälsa och få ett långt liv. I Taishang laojun yangsheng jue skrevs "Den som vill leva länge måste först göra sig av med de sex skadliga inflytandena, sedan kan han utsträcka livet till hundra år".

(Fast för mig är det nog inte längden på livet som är det viktiga, snarare "styrkan" kvaliten på livet. Men i och för sig så krävs en god kvalite för att livets ska blå långt så det är väl samma sak?)

De sex faktorernna. Man ska:
1. Ringakta ära och berömmelse
2. Lägga band på sin lystnad efter sinnesupplevelser
3. Se ned på penningbegär
4. Inte äta för mycket
5. Inte handla förhastat
6. Tygla sin avundsjuka

Den som inte ger upp "de sex skadliga faktorerna" kommer alltid att oroa sig för någonting och då kan inte själen/hjärtat komma till ro. Detta gör i sin tur att qicirkulationen inte kan fungera på bästa sätt, vilket hämmar livskraften och förkortar livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0