Globalthought

Total uppdatering eller total goodbye?

Jag pallar inte med min blogg som den är nu. Den är varken det ena eller det andra. Så antingen lägger jag ner lite ansträngning eller så kastar jag den och lägger ansträngningen på någonting helt annat. Men jag saknar bloggandet som det var förut, ibland. Jag ska försöka ett tag, sen får jag se. Att bloggen blivit så åsidosatt den senaste tiden av mitt liv är att jag fokoserar så mycket mer innåt än utåt. Och att skriva om det som händer där djupt inne i mig själv är för svårt. Det går inte. Det finns inte ord. Jag försöker att skriva ner mina tankar och känslor imellanåt. Men jag gör det inte på bloggen utan i ett anteckningsblock. Endast för mig själv. Bloggen är ett anteckningsredskap åt helt andra anteckningar. De som händer utanför. Men det har jag inte orkat engagera mig i nu. Inte sedan jag kom till insikt med att absolut allt sådant som jag hängde upp mig på i vår värld. Hemskheter och obalanser i det ena eller det andra alltid kommer inifrån, inifrån oss människor, på något sätt. Därför vill jag förstå insidan. För att förstå den verkliga orsaken till problem som plågar oss i världen.

Jag tror verkligen att det är det som är orsaken, det lilla. Sådant som får oss att skrika, gråta och rasa på varandra. Sådant som får oss att säga sådant vi ångrar. Sådanna saker rubbar hela vår värld. Ni vet ringarna på vattnet?

Därför tror jag att den effektivaste lösningen, kanske den enda lösningen på lång sikt handlar om att ta hand om oss själva. Vårda oss själva. Skämma bort oss själva - på rätt sätt. När vi känner harmoni inom oss själva börjar vi vårda vår omgivning, med kärlek. Och vår harmoni smittar av sig, väller över våra kanter och sprider sig till alla i vår omkrets.

Hopplöshet och känslan av förlorad kontroll tror jag skapar våra problem. Och när jag skapade denna bloggen var det för att jag ville sprida en tanke. En tanke jag ville skulle bli global på något sätt. Inte genom mig. Jag bara ville att alla skulle ha den här tanken. Jag viste inte vad det var för tanke då. Men nu tror jag att jag vet det.

Jag hade nog aldrig kunnat tro det då, men det tanken jag tänkte på då är en egoistisk tanke. Dock en ödmjuk sådan. Men endå en tanke som handlar om att "skämma bort" sig själv. Så, nu när jag kommit fram till vad det är för något globalthought handlar om, då får jag också börja skriva om hur du vårdar dig själv. Så klart vet jag inte riktigt själv men jag kan presentera det jag kan än så länge.

Så i fortsättnigen ligger fokuset på globalthought på hur vi vårdar oss själva. Hur vi får kontakt och kontroll över oss själva. Och på så sätt blir en källa till harmoni. Harmoni som i framtiden ska vara grunden vi står på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0