Guerilla gardening

Det var några dagar sedan jag skrev senast. Det har hänt mycket sen dess tycker jag och varje dag har jag velat skriva men inte pallat. I söndags var det Guerilla gardening, Mykorrhizas första aktion, och den ägde rum här i Malmö. Vi samlades klockan två i folketspark för att tillverka fröbomber och förbereda plastuggar med jord och frön att placera längst uppe i "härgårman"-skyltar och övriga rör där de fick rum. Jag och några andra från odlingsgruppen var dock där tolv för att hålla vårt möte och sedan gå en runa för att köpa fröer. Det var itne lätt att få tag på fröer. Vi gick från affär till affär utan att hitta, men till slut, på Netto, lyckades vi komma över några påsar. Klockan var två när vi kom tillbaka till folketspark där alla hade samlats. Nästan hälften av folket var var såna som jag bjudit in, men det var jätte roligt att alla kom! Mamma och pappa hade även de kommit för att ta del av dagens aktion. Giis och komp var på plats! Den fiffige Kaki med fröer och redskap, den dokumenterande Christel med filmkameran i högsta hugg ocg den glade Mats från Möllevångsgruppen med ett strålande humör. Till och med den jäktade Olof som jag inte träffat på uppemot ett år var där denna dag då staden skulle förgyllas med växter.

En vandring genom staden och bomber föll, alla ställen det fanns minsta jord, minsta lilla spricka i marken skulle förses med liv. Här har ni några foton från dagen att beskåda.













Imorgon ska jag ut till Holma och Majsan ska med för första gången. Ska bli härligt att komma dit. Det är en plats man inte vill vara utan! Så nu måste jag sova, de gyllene timmarna är redan förbi.

Kommentarer
Postat av: Rebecca Bengtsson

Hej!



Vi är två radiojournalister som gör ett inslag om Guerilla gardening och vi försöker att komma i kontakt med någon som har lite djupare insikt i fenomenet. Du får gärna maila tillbaka om du är intresserad av att vara med eller om du känner någon som kan vara av intresse för oss. Vi var med vid aktionen i Malmö senast men hann inte med att göra en intervju.

/ Rebecca och Annie

2009-04-24 @ 10:24:51
Postat av: Martin

Hej!



Vilken kul aktion! Vi är ett gäng i sthlm som startat en stadsodlingsgrupp. Kolla in vår hemsida, www.tillvaxt.org

2009-05-25 @ 22:01:11
URL: http://www.tillvaxt.org
Postat av: Adam Kåberg

Hej Mathilde! Nice bilder, synd att man inte kunde vara med på den aktionen. Vi finns på Facebook nu oxå, om det är okey så lägger jag upp några av bilderna där!? http://www.facebook.com/group.php?gid=108902546382&ref=nf

2009-06-20 @ 19:38:25
URL: http://www.nakwach-now.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Hej,

Vi anordnar just nu ett arrangemang med intriktning på miljö och hållabart leverne i samband med Earth Hour Day här i Helsingborg, Dunkers kulturhus. Vi är intresserade av att få kontakt med någon av er som är aktiv med Guerilla gardening.



Hör gärna av er.

Med vänlig hälsning

Jenny Svensson

RumEtt, Dunkers kulturhus

2011-01-13 @ 17:05:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0