Ekorundan

Idag läste jag i Sydsvenskan att något som kallas Ekorundan. Det fungerar som en konstrunda, men det som ställs ut är istället för konst, ekologiska gårdar. jag kollade upp detta lite närmre, genom att gå in på arrangörens ekobondens hemsida. Syftet med rundan är att visa konsumenter vilka ekogårdar som finns i just deras närhet och ge dem möjlighet att lära känna dem, samt att sprida kunskap om ett ekoligkt och hållbart lantbruk.
Ekorundan varar två dagar, den 6-7 september, och under dagarna finns massor av aktiviteter att undersöka. Alla gårdar har dock sina egna program, men gemensamt för alla är att de kl 11 & 14 båda dagerna har vad man kan kalla en liten föreläsning - "bonden berättar" där gårdens ägare förklarar hur gården drivs och fungerar.
Ta med fmailjen eller vännerna imrogon och besök din granngård och delta i dofttävlingar, ekologi, blomstervandringar, traktorkörning, självplock, tävlingar och guidade turer, samt en massa god och reko mat.







De femton gårdar som dletar i år (2008) är:

1. Bjärhus
2. Bäckdalen
3. Den gamles gård
4. Ekogården
5. Grönland 864
6. Holma Gård  (här ska jag ha min APU i 5 veckor, kommer säkert skriva mycket om Holma här framöver)
7. Klinta Kryddor & Grönt
8. Långaröd
9. Lönshults gård
10. Mossagården
11. Ninnis Trädgård
12. Nöbbelövs Gård
13. Vidablick
14. Ängaholm Gård
15. Äppelgården Maglehem



Kommentarer
Postat av: Zakaria

Fina bilder av Holma gård, jag gillar att vara på landet och meditera över livet som vibrerar i naturen, har tröttnat på storstäder med mycket trafik och tättbyggda höghus där du inte säger mer än hej och hallå till din granne. Storstäder är speciellt designade till att massproducera utbildade robotar som slavar livet ut för de gigantiska företagen, det är därför jag lämnade universitetet. Vill bli fri och stå på egna ben och ta ansvar som en människa bör. Må Gud hjälpa mig.



Samhället tränar upp oss så att vi ska följa deras planeringar för oss. Varför? Vill de hjäpa oss kankse? Nej, de vill att vi ska tjäna dem så att deras fickor fyls med pappers-skräp! Men vi vet att den största fickan rymmer inte mer än en viss gräns, så den kommer att få hål en dag, när denne person dör, då kommer han se hur papper kan omvandlas till sand som blåses bort av minsta lilla vind.



Hur som helst hoppas du kommer ha det skoj där.



PS Jag och mina vänner va i Visseltofta Gård och red häst (första gången i mitt liv) några veckor sen, det va en underbar upplevelse, det roligaste jag har gjort. Vi fick rida i 2 timmar 30 min!! (stort smile)



PS Förresten, är det din häst på bilden?

2008-09-19 @ 23:58:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0