Koldioxidguden

Svar på dina kommentarer Zakaria:

Jag vet att koldioxid är en naturlig del i naturens kretslopp. Jag har läst biologi A och vet att det ingår i fotosyntesen och så vidare. Så det kan vi lägga bakom oss och gå vidare till något högre nivåer. Jag är inte vetenskapsman eller professor inom miljö och klimat området, men jag är påläst så pass att jag själv kan förstå sammanhanget. Och jag tycker det är allvarligt och viktigt att föra vidare. Jag kan inte föra vidare kunskap på det sättet som en forskare kan. Men jag kan föra vidare intresse och vilja att lära sig mer. Och det är det jag försöker genom denna blogg. Jag har en djup inre känsla av att människan utnyttjar planeten och låter naturen komma i andra hand när det gäller hennes eget personliga intresse och jag tycker det är hemskt.


Som jag läst och räknat ut genom det jag läst, sett och hört från förlitliga källor så sker den utveckling som naturligt skulle ha skett under hundratals år nu, på grund av massiva utsläpp av koldioxid och andra växthusgaser, under så kort tid att det liv som nu finns på planeten och som är anpassat efter detta klimat inte hinner anpassa sig till det nya varmare/kallare klimatet.


Så på detta sätt, enligt logisk fakta, kan koldioxiden utrota arter som inte hinner anpassa sig. Människan anpassar sig kanske med ny teknik, vad vet vi idag? Men många djur vet vi inte kommer klara sig. Inte om vi inte ändrar på våra levnadssätt IDAG!


Du kommenterade för en tid sedan ett inlägg på min kompis blogg där du skrev att man inte skulle älska eller hata någon för att det kommer att bli ens centrum. Vad jag upplever är det precis vad gud blivit för dig. Du kan inte se eller läsa någonting utan att du citerar någonting ur koranen eller skapar en liknelse till gud.


Jag väljer att se det logiska i saker. För det är i det logiska som sanningen ligger.


Och jag kan tro på det fakta jag anser är mest logisk. Jag kan ändra mina handlingar efter vad vi tror är rätt om vi vet att motsatsen till det är fel och påverkar planeten negativt. Men jag kan ALDRIG ALDRIG anse mig ha kunskap om det. Vi kan inte veta allt, vi kommer alltid att lära oss nytt. Och då kommer det vi kunde förr vara felaktigt. Men så länge vi vet vad som är fel, vet vi hur vi inte ska leva. Och den fakta vi Nu kan bevisa är rätt, leder åtminstone mot rätt väg. Därför väljer jag att följa den.


Kommentarer
Postat av: Zakaria

Hej,



Jag förklarade följande till Mathilde i en mejl, men ska göra det här med så att det inte blir någon missförstånd till läsaren.



Jag sa aldrig att man kan inte älska/hata. Det jag sa va: "Låt oss inte älska någon för mycket eller hata någon för mycket, annars blir de vårt centrum, då kommer vi må dåligt."



Man kan inte leva utan kärlek, så hur ska man inte älska? Däremot kan man inte leva med människor som är onda och förtrycker andra och utnyttjar dem, så det finns ingent problem med att hata heller.



Problem börjar när man hatar För mycket eller älskar För mycket.



- Med "För mycket" menar jag "extremt mycket"; när man hamnar i en extrem och kan aldrig sluta tänka på personen/saken man älskar eller hatar.



Jag menar hur många hatar inte sin chef på jobbet extremt mycket att de underkastar sig ALLT han/hon beordar pga rädsla utan att välja själva ifall det är rätt eller fel.



Eller hur många älskar inte sin partner extremt mycket att de inte säger till när t ex denne gör fel, utan de ser att rättvisan kretsar runt honom/henne istället för att han/hon ska kresta runt den.





2008-11-04 @ 23:14:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0