Vad innehåller min hudlotion? Del 1

  • Vad innehåller min hudlotion?


Jag har kollat igenom ingredienserna på min hudlotion "LDB Shea oil". 19 konstiga och obegripliga ord kom jag fram till, men nu ska jag kolla upp vad det verkligen är för något.


Hade tänkt att jag skulle presentera en ingrediens om dagen, och först ut är Aqua!


Aqua

Fick söka runt länge på det här med aqua för att hitta något att skriva. Känns kanske lite konstigt att leta fakta på vad man kan skriva om vatten. Men jag ville ta reda på varför man tillsätter detta och vad det har för effekt i själva krämen. Men tillslut hittade jag en sida om hur man kan göra egna krämer. Jag ska läsa och försöka förstå.

  Tydligen pratar man mycket om emulsioner av olika slag när man tillverkar kräm. Det finns fet emulsion (vatten-i-olja) eller mager emulsion (olja-i-vatten). Vattnet har alltså stor betydelse i krämen.

  De flesta vet att fett och vatten inte blandar sig, om man skakar de blandar det sig men separerar sig snart igen. Men det går att skapa blandningar av vatten och fett som består. Det kan göras om värmer fett och vatten för sig och sedan tillsätter något emulsionsmetoden som minskar ytspänningen. Emulsioner kan varieras i det oändliga och anpassas efter alla hudtyper.

  Lotion är vattenspädd kräm som innehåller upp till 95 % vatten, aromatiskt vatten eller annan vätska. Vanligen kan vilken kräm som helst förvandlas till lotion genom tillsats av (konserverat) vatten eller ett aromatiskt vatten som rosenvatten. Lotioner tas upp lätt av huden, är lätta att fördela på stora ytor och k an läggas på tunt. Därmed känns de inte så feta.


Kommer strax att lägga ut recept på hur man gör sin egen lotion.


Lite fick vi reda på om aqua alla fall.. Kram Mathilde <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0