Klimatkrocken

Jag skrev ju i Torsdags att jag och mamma skulle gå med på Klimax demonstration. Vi gjorde det och det var en rolig uppöevelse vill jag lova. jag rekomenderar alla i Malmö att följa med nästa gång. De har klimatkrockar den första Torsdagen varje månad. och samlingen är vid triangeln 17.30 varje gång. Alla är välkomna!
   När vi hade masherat längsgågatan med alla slagord och kommit fram till drottninggatan där krocken skulle äga rum, började folk släpa fram bord som de ställde mitt i gatan (efter de har spärrat av vägen med sina stora plakat) och serverade paj och saft. Folk satte sig ner på gatan som om de var världens självklaraste grej, och började prata och fika. Några tog fram pingiskacket samt boll och började bolla med det och vissa hoppade hopprep. De stora högtalarna spelade all möjlig musik på hög volym och ett par tjejer stod och dansade mitt i gatan. Det var en härlig stämning och allting var godkännt av polis och även en dialogpolis var med och kollade läget, men det var också den enda polisen som syntes till under hela aktionen. Klimax domonstrationer är kända för att vara så fredliga och det är nästan alltid trevlig stämning och glada miner. Förutom i våras när två deltagare blivit påkörda av en bilförare som blivit upprörd och kört rakt in i folksamlingen. Det var en bil som var påväf in i plakaten, men den stoppades och polisen förklarade att de hade tillstånd och fick den att vända. 
    Jag hade ju utsett ett uppdrag till mig själv. Jag skulle hålla kolla på folk ansiktsuttryck under aktionen för att se om folk såg upprörda och irriterade ut eller om de såg ut att upskatta det. Till min stora glädje såg folk mest glada ut och log när dem såg alla glada människor sitta i ringar och äta paj. Jag hade inte möjlighet att se deras miner i den stunden de insåg exakt vad det rörde sig om, som jag egentligen hade velat, då jag hade vetat att det var deras åsikter om klimax deras ansiktsuttryck avslöjade. Och efter en stund tyckte jag att de vissa leenden mer liknade hånleenden än glada uppmuntrande leenden. Men jag kan inte avgöra folks tycken av endast ett ansiktsuttryck. Även om det ibland kan säga mer än ord, då ansiktsuttryck inte ljuger. Men de flesta såg glada ut och vissa anslöts sig till och med till folksamlingen. 
   Ett par gånger upphörde musiken och första gången var det en av de killar som var med och startade Klimax som höll ett litet tal och berättade om föreningen och lite annat.  Nästa gång var det en annan av killarna som pratade om framtida projekt och hur man kunde stötta dem. Jag tyckte det var en trevlig stund och jag tänker absolut  återkomma nästa klimatkrock! Även min lilla hund Angus blev så välbemött och blev serverad vatten de hade haft med i hinkar. En av tjejerna berättade att de planerade att ha en klimatkrock där de skulle uppmuntra folk att ta med sina husdjur. Då tänkte de bland annat prata om köttindustrin. Det lät intressant, och jag kan skriva mer om det här sedan. Om du bor i Malmö hoppas jag få träffa dig på nästa aktion!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0