Svar till Gilraen om "kvinnan med gummihandskarna"

Här om dagen fick jag ett par kommentarer av en tjej till inlägget "kvinnan med gummihanskarna". Jag blev glad av att någon äntligen gjorde sina egna åsikter hörda här på bloggen. Det är inte förrän då jag kan komma någon stans. Om du inte läst inlägget än så tipsar jag dig att göra det här.

Så här skrev hon:



Gilraen om Kvinnan med gummihandskarna
 

Tyvärr så är våran "mjölkkossa" även den sönderavlad. Så om nu den lilla kalven bara skulle på dia och inte någon mjölk skulle komma till oss så skulle kossan ändå må dåligt, det eftersom den lilla kalven inte dricker upp all mjölk kossan producerar.

Om du vill veta vilket hormon dom sprutade in så är det: Oxytocin.

Som utbildad djurvårdare måste man lära sig att acceptera sådant här även om det inte tilltalar en själv. Jag hade också svårt i början, men idag har jag lärt mig att acceptera. Jag tänker på hur mycket sämre kossor och grisar har i andra länder, t.ex. vårt grannland danmark där dom låter grissuggorna stå inknödda i en spilta där de KNAPPT kan lägga sig ned enbart för att de inte ska ligga ihjäl sina kultingar, eller USA där dom i stort sett slaktas levande.

Jag har gjort ett stort arbete om det här, och har kommit fram till att Sveriges djurskötsel är i snitt väldigt mycket bättre än andra länder. Det är alltid något.

Btw, vi människor käkar ju P-piller eller mini-piller. Är inte de minst lika illa som oxytocinhormoner? :P


Jag förstår hur denna tjej tänker. Eftersom klasskamrater, lärare och personalen i kostallet säger precis samma saker. Skillnaden med mig är att jag inte förstår varför man ska ACCEPTERA någonting om man från början tycker det är fel!? Jag kommer aldrig kunna se de här korna stå och mjölkas utan att må dåligt. Så är det bara.

Svar till Gilraen: 

 Givetvis vet jag mycket väl att kons situation är annorluna nu än vad den var förr. Som du säger är kon numera ett  sönderavlat djur med aldeles förstora juver. Ändå förstår jag inte med all min hjärnkapacitet hur man som djurvårdare ska acceptera sådant här som som sagt inte, absolut inte, tilltalar en själv. Och varför man ska lära sig accetera det. Det är ju på den banan allt fortsätter. Det är ju pågrund av det, att ingen sagt stop som kon blivit sönderavlad. Och det är detta som äklar mig. Hur människan tar sig rätten att utnytja dessa djur, ta ifrån dem deras möjligheter att leva som de enligt naturen behöver och till och med påverka deras kroppar efter våra behov.     
    Jag tycker inte det går att jämföra hormonet (de sprutade in ett hormon i en ko som inte ville bli mjölkad så att hon instinktivt släppte sin mjölk) oxytocin som det tydligen hette, tack Gilraen för infot, med att vi tar p-piller då det är vi själva som väljer att stoppa i oss det. Det är våra egna kroppar vi påverkar då, och det är en viss skillnad.
    Men min poäng här, det jag menar med hela mitt inlägg är inte att vi ska låta kalvarna mjöla korna, då jag förstår att det inte är möjligt, utan att vi helt enkelt inte föder upp alla dessa kor från början. Alla miljontals kor i världen behöver itne finnas, det är för vår skull dom finns och för vår skulle dom lider. Minska mjökproduktionen. Inte bara med tanke på korna. Utan även med tanke på vår egen existens då lantbruket är en av de största orsakerna till den globala uppvärmningen. 
    Varför ska man jämföra djur som mår dåligt med andra djur som mår dåligt? Se en bild av hur djuren vill och behöver ha det och sedan jämför deras liv med den bilden istället. Att det finns andra djur som har det sämre försvarar inte någån dålig djurhållning. Skillnaden måste börja någonstans, och här hos mig har den verkligen börjat.


Jag hade kunnat skriva om det här hur länge som hälst. Jag kan itne se något som talar för denna djurhållning. Jag menar, vi behöver ju inte ens all denna mjölk, snarare tvärtom. Den påverkar oss till och med negativt på sikt med tanke på hur stor klimatpåverkan allt lantbruk har.

Jag undrar bara, vad hade korna valt? 



Kram på er...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0