Jesus och Muhammed - poeter inte profeter

När jag hade läst om kristendomen och skickat in min uppgift var det en slutsats jag dragit om religionen - Jesus var inte troende. Han var nog snarare en filosof.

Nu kommer min mamma, som också satt sig in i islam nu när jag dragit upp ämnet, och säger "Mathilde jag tror inte Mohammed var troende, han var nog bara en filosof".

Rätt komiskt...

Kanske är det så, att både Jesus och Muhammed var mer poeter än profeter? De säger så mycket fint och så mycket bra. Men människorna på den tiden förstod inte riktigt deras budskap, de tog dem på orden och missade det symboliska värdet och tanken bakom orden. Kan det ha varit så?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0