Hadith

En muslim ska leva efter Guds vilja, denna vilja skrevs ned av Mohammad. Muhammad var en troende muslim och levde efter Guds ord. Han var ett bra exempel för folket på hans tid om hur man skulle leva för att göra Gud nöjd. Därför skrevs det ned berättelser om hans liv, och om saker han sa, för att folk skulle ha något att ta efter. En sådan berättelse ur Muhammads liv kallas Hadith. Vad jag då antar är att man inte behöver leva upp till alla exempel som tas upp för hur man bör leva, för isåfall tvivlar jag på att det finns några muslimer alls i denna värld.

Är det så att man kan välja ut några Hadith´s som man känner för att ta efter. Så att man ändå har sin kvot fylld av att ha levt upp till Guds vilja. Typ "jag väljer den här och den här och den här, det räcker nog för att komma till paradiset". I vardagen hör man "Salaam Aleikum" för jämnan. Detta är en av alla hadith som förmodligen återfinns i många muslimers hadith-urval. Salaam betyder fred, hadithen säger att man ska sprida hälsningen fred bland sig. Med andra ord ett rätt bekvämt val.

Profeten (saw) sa:
"Vid Honom som håller min själ i Sin Hand, ni kommer inte in i Paradiset förän ni har eeman (tro), och ni kommer inte få eeman förrän ni älskar varandra. Ska jag inte berätta för er något som om ni gör det kommer ni att älska varandra? Sprid hälsningen Salaam (fred) bland er."


Inte lika bekväma hadith´s hamnar nog inte lika högt upp på topplistan av de mest utvalda haditherna. Till exempel den som lyder så här:

Profeten Muhammad (saw)sade:
"Den är inte en sann troende som äter sig mätt medan hans granne inte har mat att äta"

Hur många muslimer uppfyller denna hadith måntro? Kanske så behövs inte det om man bara sagt Salaam Aleikum till hela 71 personer under dagen?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0