Vad innehåller min hudlotion? Del 2


Jag va så nyfiken på vad nästa ingrediens var för något så jag kunde itne låta bli att skriva om den också.. Det blir två ingredienser denna dagen  =P hehe...

Paraffinum Liquidum

  

På apotekets hemsida hittade jag ett litet stycke med lättförståelig fakta som jag kopierar över direkt hit.


Den form av mineralolja som används i kosmetiska och hygieniska produkter, paraffinum liquidum, är en noggrannt renad produkt. Det går inte att jämföra med den mineralolja som kan finnas i produkter som används i industriella sammanhang.

Paraffinum liquidum ingår i många produkter, såväl läkemedel som kosmetiska och hygieniska produkter, som används på huden. Erfarenheterna från denna användning visar att ämnet tolereras väl även av personer med känslig hud. Det är enligt tillgänglig litteratur inte belagt att paraffinum liquidum har komedogena effekter det vill säga täpper till porerna och orsakar akne. Däremot kan förorenad olja, framförallt innehållande vissa klorerade ämnen, orsaka svår akne.

Paraffinum liquidum används i hudprodukter på grund av dess mjukgörande egenskaper på huden. Paraffinum liquidum torkar inte ut huden utan hjälper istället huden att bevara sin fuktighet och smidighet. Genom sin sammansättning har den också en bra hållbarhet, den härsknar inte vilket vegetabiliska oljor gör i varierande grad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0