Deepak Chopra, Stockholm i Maj

Jag vet inte om jag har någon direkt förebild egentligen. Jag har nog aldrig haft. Jag vet inte om jag tycker om själva idén faktiskt. Fast det är så klart bara min definition av begreppet förebild som jag pratar om, jag har säkert en annorlunda bild av det, precis som jag har av alla andra begrepp. Men att ha en förebild för mig är att ha just det, en "bild" som man har i sitt huvud, i sina tankar, och strävar efter att uppnå. Som att fästa sig vid det yttre aspekterna av vad man vill uppnå (menar inte personens utseende då utan själva den yttre existensen, utstrålningen och handlingarna), sträva efter att uppnå detta, och att man då låser sig fast i det yttre genom att fokusera på detta och inte känna att man faktiskt redan är på väg och vart! Jag tänker att nycklen kanske är att stega bakåt och inte sträva så mycket. Det är väl då vyn vidgas? När man drar sig tillbaka... Konsten är att lita på livet, att lita på att man inte backar ut över ett stup utan att man faktiskt faller tillbaka i en mycket bekväm fåtölj! I denna fåtöljen, som är precis figurtillverkad efter dig kan man sedan sitta, luta sig tillbaka, se och ta in omvärden. Här har man ron och friden att fatta sina beslut. Och när man fattar beslut ur sin fåtölj, ur sitt eget lugn och egna medvetande fattar man alltid rätt beslut. Man fattar inte besluten utfrån vad man tror är ett steg i rätt riktigt efter att ha tolkat något yttre. För det är alltid bara tolkningar. Det är inte någon universell verklighet man skådar, endast sin egen.
Självklart har man visioner om sådant man vill uppnå. Jag menar bara att vägen dit inte finns i det yttre, vad andra personer gör, tycker och tänker utan att det finns inom var och en av oss. Vad vi är menade att göra händer om man bara låter det hända. Att vara sin egenförebild är kanske det bästa valet? Och då menar jag att vara sin förebild, varje stund. Det är kanske lite som talesättet "man ska vara förändringen man vill se i världen"? Och man kan ju aldrig vara någon annan. Alltså, att vara sin egen förbild, att utöva sina egna visioner, och inte ha yttre förebilder som man provar sig fram till att i framtiden bli. Förebilder är vad det låter som, bilder som alltid ligger före en själv. Luta dig tillbaka och bli din egen.

Men, vad jag egentligen loggade in för att skriva var att OM jag skulle ha en förebild, men som jag nu kanske istället ska kalla typ inspiration, så är det bland annat Deepak Chopra. Han sätter på ett mycket begripligt och säkert sätt ihop alla tankar, känslor och motsägelser jag gått omkring och burit på den senaste tiden. Det är omöjligt att ha honom som en förebild man stävar efter att "bli som". För det han säger är att var och en av oss är en del av ett medvetet fält som vi upplever först när vi blir intellektuelt medvetna om att vi inte är våra tankar, drömmar, visioner, känslor och reaktioner. När vi inser detta har vi redan börjat vägen till vårt riktiga "jag" och resten av vägen hittar vi om vi bara låter den komma. Och jag fick precis reda på att han kommer till Sverige i Maj. Tyvärr är det i stockholm och jag har inte själv råd att ta mig dit. Men jag vill tipsa om händelsen för andra som kanske har möjlighet. Jag har en dvd samt en bok av denna underbara, mycket visa man och önskade att alla tog sig en stund i sin "fåtölj" då de riktigt lutade sig tillbaka och tog in vad han säger.
En liten presentation av Deepak får ni nedan. :)
(Trodde jag skulle lägga upp videon här, men av någon anlednign gick det inte. Så här är länken istället http://www.youtube.com/watch?v=cwUvPK796PU , mina inställningar gör att den är vit som bakgrunden men du hittar den nog ändå?)
Ha en mycket fin vårdag! / Mathilde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0