Rotchakrat

Idag fokuserar jag på rotchakrat och det kommer att avspegla sig här på bloggen. Varje sommar då familjen har semester i Norge lånar jag ett gäng böcker på bibblan där uppe. Det är intressant att tänka på vilka böcker det blir som jag väljer varje år och hur det förändrats. När jag var barn var det först och främst massor med häst- och hund böcker,  mest fakta böcker men även norska barnböcker av olika slag. De senaste åren har det blivit mer och mer andlig litteratur. Det började med alternativa läkarböcker, läkeväxt, homeopati och böcker om autism och adhd och andra psykologiböcker. Sedan fysik/metafysik-böcker, böcker om Einstein, ljus och färg har det också varit en del av. Även om djurkommunikation i form av telepati. Men det blev lite för mycket för mig, även om jag inte betvivlar att de som skrivit böckerna verkligen upplever det de gör, men för mig blev det för mycket. Nu har jag kommit i kontakt med Eckart Tolles fantastiska verk samt Deepak Chopra som jag nämnt flera gånger på bloggen. Och denna sommaren lånade jag Tolles bok om att leva i nuet, och en underbar bock skriven av en läkarkollega till Chopra som skriver om Meditation som medisin. Den fängslade mig. Jag bara måste försöka få tag på den! I denna bok, som grundar sig på vetenskaplig forskning, skriver han mycket om chakrasystemet.


Allt jag läst har jag kopplat till att jag har mycket svag eller ingen som helst kontakt med mitt rotchakra, jag har näst intill alla symptom som tyder på detta, både fysiska och mentala. Så nu ska jag inleda en perion då jag övar på att få denna kontakt med min grundande bas. För dig som inte redan klickat vidare till ett annat fönster utan som med öppen sinne kan ta till sig denna "inte väldigt accepterade form av vetenskap" kan jag börja förklara vad rotcharat har för betydelse för oss.


Rotchakrat är det första och lägsta
av våra sju chakran och har lägst frekvens av samtliga. Det är benäget vid svansbenet, eller mellan anus och könsorganet. Det är genom detta chakra vi får kontakt med vårt jordade jag, och då chakrat är i balans ger det oss en känsla av trygghet och stabilitet. De fysiska delar av vår kropp som är i samspel med detta chakra är till viss del skelettet (bäcken och ben) samt änd- och tjocktarm och binjurarna.
Detta charka ger oss möjlighet att uppnå hälsa och välstånd då det helt enkelt stabiliserar oss på jorden. De svarar för vår primära överlevnad, det handlar om mat, trygghet, instinkter och ren överlevnad. Då vårt rotchakra är i balans upplever vi individualitet, stabilitet, säkerhet, stillhet, hälsa, mod och tålamod.


De chakrat är hämmat och i obalans visar vi egenskaper som rädsla, ilska, snålhet, girighet, egoism och sådant som är kopplat till våra instinkter och överlevnad - agression, vredesutbrott oförmåga att tackla vardagen, att förändra sitt liv att bygga upp eller behålla relationer. Det sociala är också starkt förknippat med detta chakra. Man kan ha lätt att bli ensam och isolera sig. Självkänslan kan sjunka och man känner sig värdeslös.


Om rotchakrat är i obalans kan vi få problem med ändtarm, åderbrock, hemorroider, ischias samt ländsmärtor.


Jag önskar jag hade boken
Meditation som medisin här nu för ytterligare information. Men tyvärr...

Jag hittade den på engelska nu dock, Meditation As Medicine av Dr. Dharma Singh Khalsa.
Läs mer om boken här--> Dr. Dharma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0