Rädsla för allvaret

Jag hittade en text (nedan) som jag tyckte var så bra och kände var, ÄR så sann och precis.
"Jag vill öppna ett samtal om moral och allvar - bland annat. Nu är det viktigt att påpeka att jag med ordet allvar inte avser motsatsen till skämt eller uppsluppenhet. Jag avser detta att ta saker på allvar, göra saker ordentligt, gå till botten, dra konsekvenser, klargöra - något som på intet sätt behöver innebära sur min eller frånvaro av skämt. På många sätt tror jag att vår tillvaro i slutet av det 20:e århundradet, ja hela vårt samhälle, präglas av skräck för allvaret och hat till kvalitet. Enligt min mening präglas vår tid av en utbredd och genomgripande nihilism som just innebär brist på framtidstro och förakt för moraliska värden. Med läpparna finns det förvisso många som försvarar sådana värden, men ytterst få gör det i handling. Inte minst bland dem som är satta att förvalta och styra vårt samhälle och dess utveckling. Att det är så känner var och en. Yttringar av kvalitet och allvar blir påminnelser om detta faktum, och eftersom de är så sällan förekommande blir de överraskande och obehagliga påminnelser om det förhärskande fusket och ytligheten. Detta framkallar aggressivitet. Jag skulle vilja säga att denna samhälleliga rädsla för allvaret är av samma slag som drogmissbrukarens eller alkoholistens rädsla för att bli nykter. I vår tid missbrukas kunskapen eller möjligheterna att dra slutsatser av den befintliga kunskapen av samma anledning som alkoholisten missbrukar alkohol, nämligen den att slippa tvingas se verkligheten som den är."
- Roy Andersson -

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0