Skogen är sin egen

Har ni aldrig sett Ronja Rövardotter era dumma skogshuggare!? Ta till er Birks visdomsord en gång för alla:

Skogen är sin egen...


Varje gång man klickar på ett klick för skogen så skickas man automatiskt till en av dera sponsorers hemsida. Idag hamnade jag på "protect the forest". Även de arbetar med att skydda gammelskogen i detta avlånga land. På hemsidan finns bilder på otroliga skogar. Skog jag aldrig sett förut. Skog som ser magisk ut, mäktig och kraftfull. Hur mäktig och kraftfull den än må vara så finns det dem som ser sig som ännu mäktigare, och med sina kraftfulla maskiner river de der allt magiskt. Utan att ens verka se vad det är de förstör! Jag förstår inte hur det har kunnat gå så här långt i evolutionen att varenser skapade ur detta magiska naturlandskap nu plötslig vänder ryggen mot det och förstör det. Och ser det som sin! All magi är borta! Varför gör man så här? Vilken mutation var det som slog slint i huvudet på människan? Ifall skogen är deras så är den min också. Vem ger dem rätten att ta patent på någonting som en skog!? Pengar, priser, man kan inte värdesätta skogen. Dess värde är så mycket större större än de fjuttiga värden vi har att komma med. Vi förstår inte ens dess värde.

Gå in och titta på dessa bilder jag pratar om, eller ännu bättre - res dit. Det är SVERIGE det handlar om. Man kan bara kliva på en buss och så är man där. Upplev skogen, skapa en relation till den. Med en ralation skulle det inte vara så lätt att hugga ner den. Vem är så dumm att han hugger ner sitt bord, sin säng, sina köksmöbler, ja hela sitt hem bara för att tjäna pengar på virket?



Här är en som älskar skogen - ingen kan undå att se kärleken och njutningen i denna bild.



Dessa bilder är från min 19-års dag som jag önskade få fira i skogen. Det är ingen urskog precis men även den unga skogen är vacker. Vi var utanför Perstorp, i den fantastiska bokskog som växer där. I närheten av där mamma växte upp, den lyckosten.



Det är Maja som tog alla foton.



I skogen frodas kärleken. Här är pappa och mamma.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0