Locavor

Jag sitter här vid köksbordet och skriver ett litet arbete till ekologin och naturkunskapen. Uppgiften går ut på att diskutera begreppet locavorer, om man skulle kunna tänka sig att bli locavor m.m. Locavor för den som inte vet vad ordet står för är det, som man kanske kan lista ut folk som äter lokalproducerad mat. De väljer främst lokat, sedan ekologiskt. Men gietvis letar man efter mat som är båda belar.

Skulle jag kunna tänka mig att bli locavor? Självklart! Jag hade faktiskt inte hört det ordet förut men jag har hört mycket prat om local farming och the farmers market och sådant. Inte minst i holma där alla tänkte i de banorna. Jag skulle inte bara kunna tänka mig jag önskar av hela mitt hjärta att jag, och alla människor jorden över åt mat som odlats i deras närhet och då helst av människor som värnat om jorden och sysslade med permakultur. Alltså odlat i sitt eget lilla ekosystem. Självförsörjande med hjälp av solen, atmosfären, regnet och berggrunden.

Jag ska inte prata som mycket om det här just nu men det kommer säkerligen återkomma här på bloggen i framtiden. Jag ska istället lämna över ordet till människor som redan lever och lär av denna idé - locavor. Jag hittade den här filmen på youtube och som vanligt när jag ser filmer som tar upp mitt hjärtas längtan och dess starka viljor så fylldes mina ögon av tårar, då i slutet då de nappar de lilla lammet. Se och inspireras!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0