En bild på mig - eller inte

Igår sminkade jag mig. Det är inte varje dag det. Senaste gången var på min student. Innan det på min födelsedag. Innan dess var det över ett år, närmare två år sedan jag sminkade mig. Och då gjorde jag det ordentligt. Stod i nästan två timmar framför spegeln och pillade med örontopsar runt ögonen och särade ögonfransar med nålar. Jag tycker det är roligt att sminka mig. Det är som konst. Anledningen till att jag inte gör det vardaglien är att jag tycker att det är absurt hur mycket skönhetsprodukter som konsumeras i världen. Jag ser framför mig alla dessa plast förpackningar av oliaks torlekar, tjocklekar, färger och former. Som tillverkas, förbrukas och sedan slängs på en hög för att förvandlas till gift som öser ner över naturen. Det är så jag ser det alla fall. Jag har knappt köpt något sådant på över två år. Allt jag köpt är några hudlotion, schampo och deo. Ibland blir jag sugen på att köpa något mer. Men så blir det inte av och det är väl lika bra det? 


En bild jag tycker är rolig är denna - den vänstra sidan av hyllan är min lillasysters, den högra är min. Satt där på sängen och såg detta, log för mig själv, tog fram kameran. Allt jag samlat på mig under sommaren av senar och snäckor, växter som skulle hem och artbestämas, allt fick trängas ihop där näm Majs kom upp och skulle flytta in i rummet med alla sina produkter.



Men hur som hälst igår sminkade jag mig! Jag bara kände för det helt enkelt. Och så fotograferade jag mig också. Kanske för att bekräfta för mig själv att jag inte blivit så mycket fulare. Att jag fortfarande kan vara söt fast jag inte sett det på länge. Dock så är det så att det krävs 100 bilder för att på 1 bra foto på mig. Men jag fick några jag tycker om, och jag ska lägga upp dem här. Nej jag skojja - det ska jag inte. Eller jo, en. Men nu när jag ser mig själv med smink känner jag mig bara dum. Ska jag sminka mig nu måste jag sminka mig på ett annat sätt. Jag ser ut som 14 på fotot, gör jag inte? I Norge på biblioteket så frågade dem mig hur gammal jag var, ifall jag skulle få barnkort antagligen. Och då hade jag inte ens sminkat mig fjortis-style!



Kan lägga upp detta med. Här ser jag inte sååå barnslig ut tycker jag, 17 kanske? Men jag både är och ser barnslig ut, det är något jag tycker om med mig själv. Vuxen blir man alltid förr eller senare. Sägs det alla fall... Det är sjukt hur stor skillnad det kan bli beroende på ljus och vinklar. Kanske kan lära mig lite sånt så att jag inte behöver bli deprimerad varje gång jag ser ett foto av mig själv. Fast, äch vad ska jag på bilder och göra? Jag trivs bäst i verkligheten, för det mesta.



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0