Bubbel och lakritstårta

Idag kan jag vara stålt över mig själv. Jag har pluggat oavbrutet hela dagen. Nej, det var inte sant. Jag avbröt flera gånger för att kissa hundarna. Då fick jag också känna på det underbara vädret som bjöd på näst intill sommarvärme. Det var längesen man bara kunde gå ut i tröja, men idag skedde detta. Förutom dessa så kallade kisserundor så pluggade jag i alla fall hela tiden. På två dagar har jag fått klart tre uppgifter! Detta betyder bland annat att jag är färdig med biologi breddning! Äntligen! Nu har jag fixat till det på rapporten om antibiotika resisten som skulle höja mitt betyg + gjort färdigt smittspridningsrapporten.

Imorgon fortsätter pluggandet ändå fram till då pappa kommer hem från jobbet, då kör vi ut i skogen. Jag hoppas att mamma också kunde följa med, inte minst för hennes egen skull. Jag vill så gärna att hon ska få plockat sina älskade vitsippor. Vitsippor har vi alltid på mitt kalas. Förra helgen när jag var ute och red med komp (som jag fortfarande har träningsverk ifrån!) så såg vi flrera stycken nästan utslagna. Men skolan följer ocskå med mig till skogen. Jag ska genomföra den här etologiska studien på vovvarna som jag tjatat om och planerat ett bra tag nu. Det fick bli uppflyttat eftersom Abbey började löpa. Men nu ska vi får första delen överstökad.

På lördag är det kalas. 20 års kalas med ca 20 gäster. Jag har tur som har en prima festfixare till mamma. Samt en lillasyster som är en klippa i köket. Och en pappa som, hm... kan köra bil. 

Är det något jag älskar så är det när det händer grejor. När någonting är inplanerat, minsta lilla grej. Som en ynka filmkväll. Då bubblar det i hela mig och jag kan knappt sitta still. jag vill göra allting perfekt. Mysa till hela lägenheten. Ibland vill jag till och med städa så att allt känns rent. Damsuga och torka av lite åtminstone. Diska så att ingenting står och väntar. Men viktigast, tända ljus överralt och mysa till med madrass och kuddar och filtar och tecken. Sen ska man ha något riktigt gått att äta, som fuktsallad. 

Men även större saker är roligt. När de kommer så pass nära att jag kan känna dem. Känns de inte så finns de inte, i min värld. Kanske de ändå är lagrade någonstans i det undermedvetna och lyfter upp en lite, lite. När man tänker på sin framtid. Men jag bubblar inte. Lite lite bubblar jag när jag tänker på studentfesten. Det ska bli så roligt att fixa till allt. Allt ska vara fint. Gården ska vara putsat och inbjudande. Den ska utstråla värme och lycka och vara världens charmigaste gård. Ca 100 personer kommer att komma för Karin och jag har fest tillsammans. Vi ska plocka lupiner och ha på borden som vi ska placera ut i små öar med roliga dukar av olika slags tyg som vi ska ut och köpa, billigt. Det ska vara en stor skylt ovanför porten och på var sida ska det stå en björk. Nu säger jag inte mer, för någon av er kanske ska komma.

Bubbel bubbel bubbel... Men innan studentfesten blir det 20 års kalas. Och till den ska det också fixas. Jag ska baka en lakritstårta. Har aldrig hört talas om någon sådan men när mamma frågade mig om tårtor så blev jag så sugen på en lakrittårta. När jag sökte på google så fanns det faktiskt folk som gjort sådana märkligheter. Det var dåligt med recept bara, jag såg några bilder, och det gjorde mig inte mindre sugen. Det fanns dock ett recept på en lakritstårta med citron som jag sparade. Får utveckla det lite bara. Diskutera med Maja vad hon tror. Finns en del risker med att ha mig experimenterande i köket. Men det måste bli en lakritstårta!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0