Blodet droppar

Här sitter jag med datorn i vardagsrummet och dricker rött ginseng te. Kom hem från kursen för inte så länge sedan. Blev lite övertid idag. Vi hade så roligt så vi glömde bort tiden. Det var jätte bra träning idag och Abbey var jätte duktig. Istället för att köpa smarrigt hundgodis hade jag tagit med puffade korn av något slag, nötter och morotsbitar för det brukar vara höjdare att använda som belöning. Men ute på en gräsmatta var allt annat mer intressant och mina puffar fick jag ha för mig själv, så jag använde mig mest av en pinne. Nästa gång får jag ha med mig något riktigt gått.

Kursledaren Joanna ordnade massa övningar med störningar idag. Húndarna skulle sitta på ett led och vi skulle lämna dom och så stod Joanna brevid oss och slände en boll bort. Hunden skulle sitta kvar tills vi kallade in den och den skulle då komma till oss och inte springa och ta bollen. Det gick rätt bra, hon lyfte på sig lite när hon slängde bollen men satte sig igen då jag korrigerade henne. Sen skulle vi stå på ett led med hundarna mittemot oss, Joanna skulle stå brevid oss en och en och släppa en korv brevid oss och säga varsågod till våra hundar. Men hunden skulle sitta kvar på sin plats där vi sagt åt den att stanna och vänta på ett varsågod ifrån oss. Abbey var verkligen duktig här. Sen skulle vi gå en sträcka en och en där Joanna lagt ut en massa leksaker. Hundarna skulle gå fot utan att knappt titta på leksaken. Det hade gått bra om jag var mer fokuserad, för hon brukar vara duktigt på att ignorera sånt jag säger nej till. Men jag var helt trög här av någon anledning. Hon tog till och med en leksak en av gångerna. Jag sa inte ens nej i rätt stund, hade gått och blivit trött.

Men sen blev jag pigg igen för vi skulle leka med klickern. Jag har använt klicker jätte mycket men de andra skulle introduceras med den då de inte använt den innan. För den som inte vet var klicker är så ska jag förklara. Klicker är en liten grej som klickar när man trycker på den. Man lär hunden att det ett klick är lika med belöning. Man klickar alltså in hunden innan man börjar träningen vill säga. Sen är det bara att i exakt rätt ögonblick, precis då hunden tänker på det den ska göra alltså och börjar göra det eller rör sig i den riktning man vill att den ska gå åt, eller i början bara ser åt det hållet eller den saken den ska gå åt så klickar man. Jag fick spela hund och Joanna skulle visa hur det går till med klicker genom att klicka in mig och sen "träna mig". De andra kom på vad jag skulle göra för något och sedan skulle jag gå omkring och prova mig fram genom att de klickade när jag tittade åt rätt håll och gick i rätt riktning osv. Sen fick vi klicka Joanna.

I slutet av kursen skulle vi träna in individuella trix som vi valt ut och Joanna gick omkring och hjälpte oss en och en. Jag lekte lite med Abbey med en liten pinne som paus. Och så högg hon fel och drog med tänderna i mina fingrar som började blöda så det rann. Resterande del av kursen fick jag gå och skaka av blodet för det blöder ju så mycket i fingerspetsarna och runt nagelbandet som jag fick ett hack i. Det gjorde inte ont där men lillfingret svullnade upp och värkte under hela teorin som vi hade i slutet. Inte fanns det något papper eller något så hela vägen hem, typ en 40 minuters promenad gick jag med handen full av stelnat blod i fina slingrande rännor. Nästa gång ska jag bannemig ta något gått med mig så jag slipper använda små fingerfarliga pinnar.


Gammal bild på oss

Imorgon åker jag till Kolmården på studieresa med skolan. Jag ser INTE fram emot det. Ville inte åka någonstans med mina klass. Känner inte för det alls. Särskillt inte till en djurpark med en massa instängda djur. Hoppas inte vi går i närheten av schimpanserna för deras blickar vill jag helst undvika. Deras blickar säger allt! De ser rakt på en och tycks nästan med blicken fråga en varför vi satt staket mellan dem och oss. Kanske läser jag in för mycket i blickarna, men jag är säker på att de förstår så mycket mer än vad vi vill tro. Men jag ska försöka förhålla mig positiv till resan. Som jag förresten inte har packat till ännu. Men jag hinner imorgon bitti. Åker inte till skolan förrän strax innan 12 imorgon. Och jag måste faktiskt lyda mina principer - gör allting i sista sekund. Har funderat på att byta ut den principen, är lite missnöjd med den.

Förresten! Abbey fyller 1 år på torsdag, och jag är inte hemma! Skamligt! Men vi firar på helgen, med skogsutflykt och ett nytt superfint koppel.

Jaja, nu ska jag avsluta detta inlägg. Natta magen med en banan. Den är inte så nöjd med sin situation just nu känner jag, så jag får muntra upp den med en banan. Det brukar den gilla! ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0