När omständigheterna avviker

Sitter och pluggar, har ekologiprov imorgon bitti. I min biologibok läser jag "Även arter med ett brett toleransområde fungerar bäst vid vissa speciella omständigheter. Man säger att sådana omständigheter är optimala. Allmänt gäller reglen att en art inte kan vara bäst på allting. Detta är en viktig princip, som förklarar varför olika arter lever i olika miljöer. När omständigheterna avviker kraftigt från de optimala kan de i längden vara skadliga för organismen. Sådana omständigheter sägs ge upphov till stress."

Detta får mig bara och tänka på hur vi själva lever. Vet vi egentligen hur våra optimala förhållanden ser ut? Jag måste ta reda på det. Kolla bara på hur vi lever och vilka hälsoproblem det skapar på oss. Vi mår ju dåligt både fysiskt och psykiskt. Varför lägger vi inte större vikt vid att skapa ett sammhälle som efterliknar våra optimala förhållanden och som tillgodoser våra naturliga behov. Jag tror verkligen att det hade löst så många stora problem. Både hälsoproblem och miljöproblem men också kriminalitet och annan hat och fientlighet. Det är min lösning på allt i alla fall!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0