Dagens kurs

Kom nyss hem från kursen som idag var nästintill endast teoretisk förutom att vi gick och tittade till fröerna som så smått börjat gro i det ena lilla växthuset på innergården i Agustenborg där kursen håller till i ett MKB hus för 55+ folk. (Gud, det blev en lång mening). Tora som håller i kursen är utbildad hortonom, har läst permakultur i spanien och jobbar bland annat för ett företag som säljer fröer, plantor och dyl. där hon ger råd till kunder, designar folks trädgårdar och en massa olika grejer hon håller på med förutom att hon håller en massa kurser i diverse olika odlingsområden. Kursen vi går heter "klimatsmart odling i stadsmiljö", helt perfekt! Idag var det dock mästadels saker jag kunde sedan innan och som vanligt satt jag och bubblade av svar när hon ställde frågor jag kunde men inte vågade svara på, vilket frustrerar mig vansinnigt. Men jaja... Lite nytt snappade jag upp och så fick jag ju en massa repetition om bla. kompost, olika jordar och växter och deras egenskaper och en hel del om permakultur. Sen gick vi även igenom skisserna på de olika kursdeltagarnas odlingslotter som vi skulle ha ritat upp och tagit med tills i dag. Jag hade såklart glömt min vackra skis hemma och fick snabbt kladda ihop en ny i all hast.

Snart måste vi börja fixa där borta i Almvik. Så fort som möjligt. Jag har en hel lista på grejor som ska göras. kan skriva ner det jag minns i huvudet här nedanför:

Fixa ett staket (som inte ligger ner som det gör i dagsläget) och även måla det i en snygg växtgrön färg
Göra en liten skylt och sätta på grinden som vi också måste göra
Skaffa brödlådor eller liknande att använda som kompost, även skaffa kompostmask (inte ett måste dock)
Riva ner den där stora platsklädda "växthusliknande drivbänken"
Fläta spaljeér av pil eller dyl.
Märka ut "nyckelhålslandet"*
Märka ut rabatterna längs med staketen
Så en massa gräs, klöver och andra ängsväxande växter på vår lilla mini äng
Plantera det stackars äppelträdet som står i en påse (idag fick vi allfall tips om hur vi ska gå till väga)
Skaffa ett rejält skåp och gärna måla i den gröna staketfärgen
Plocka stenar att bygga kryddkullen av men också att lägga som gångar mellan bäddarna i "nyckelhålslandet"
Skaffa en massa hinkar att placera ut som regnvattensbehållare
Beställa fröer och så dem vi redan har
Skaffa jord och förbätta den lera vi har
Och sist (tills jag kommer på mer) men inte minst - lära mig hur!

Det ska bli en häftig vår med mycket na erfarenheter jag aldrig tidigare erfarit. Jag känner hur jag blir mer och mer grön inombords av alla dessa växter som växer i mitt huvud som ideér, planer och drömmar. Det är underbart! Alla borde börja odla på någon liten plätt. Om ens bara på sin balkong.

Kramar Mathilde

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0