Återvända till Holma

Nu har det blivit så att jag och Karin ska ha ännu en period praktik på Holma gård där vi var fem veckor under förra APU:n. Jag är så otroligt glad över att få träffa hästarna igen som vi tillbingade i stort ett hela dagarna med under stora delar av vår praktik. Och det går inte en dag utan att jag tänker på människorna jag fick äran att träffa, och lära känna där. Så många underbara människor på en och samma plats. Men så mycket engagemang, de spred så mycket hopp!

Nästa helg är det möte där, vi har visserligen inte anmät oss än så jag hoppas det finns ett par platser kvar. Men annars kommer vi att vara där både fradan, lördagen och söndagen och höra på planerna som smids innan APU:n börjar på Måndagen efter det.

Så här lyder inbjudan:

Alternativ praktisk ungdomsrörelse inbjuder dig till den andra och kanske livsavgörande träffen!

Vi bjuder in dig som är ung och intresserad av självhushållning, ekobyar, kollektiv, stadsodling och lokal ekologisk mat. Vi vill genom konkreta och praktiska initiativ dra igång en rörelse som hjälper oss att komma igång och samtidigt ökar medvetenheten hos andra. Det börjar med oss, sen händer det på gårdarna på landet och i olika odlingsprojekt inne i stan. Det händer redan i Europa i rörelsen Reclaim the fields och det kommer hända i Köpenhamn på klimattoppmötet.

Vi har lyxat till det genom bjuda in Rebekka Olivegren och Paul Terell som är mycket erfarna när det gäller ekobyar och andra former av kollektiva verksamheter och skriver nu på boken "Creating sustainable communities". Vi har äran att erbjuda en workshop som kan ge oss verktyg för vårt nätverk och inspiration från andra kollektiva projekt:

SKAPA HÅLLBARA GRUPPER

Är en deltagande workshop i de grunder som behövs för att skapa ekobyar, kollektiv och nätverk som fungerar i längden.

Vad finns det för olika modeller för beslutsfattande, kommunikation och konfliktlösning? Vad behövs det för verktyg för att en kollektiv verksamhet ska fungera? Varför är det viktigt med gemensam värdegrund och vision?


Helgen börjar 17.00 med middag tillsammans. Efter middag och introduktion drar workshopen igång.

Lördagen är avsatt för Rebekka och Paul med avbrott för lunch, middag och fika.

Hela söndagen är för oss och nätverket. Prata idéer, komma igång med projekt vi vill göra, forma, besluta och peppa.



 

Jag och karin sitter i stallet och pratar då Pontus plötsligt tittar in.
Har vet att han egentligen inte ska vara i stallet, men vi kan ju ha ändrat oss...
Det är alltid spännande att undersöka stallet tycker han.


Jag har nog aldrig sett en liknande hage som den på Holma. Den kändes oändligt stor.
Pontus är spanare, han måste komma fram och undersöka oss.
Flora, Lilleman och Martin står kvar och njuter av den vackra eftermiddagen.


Äntligen ett tillfälle.
Inget bett inga remmar eller gjordar.


Kommentarer
Postat av: karin

Underbar du är min sköna! Jag sparar bilderna, och sörjer fortfarande att alla min bara försvann :( så himla mycket fina bilder.. Men ännu vackrare minnen som aldrig kan raderas :)

2009-03-08 @ 13:38:16
URL: http://karinsss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0