En korkad mening

Jag håller på att läsa om för- och nackdelar med genteknik och hittade en uppgift någon skrivit om genteknikens möjligheter och risker. Nedanstående mening fick tankarna att ta vid på ett område jag tänkt mycket kring nämligen det här grupperandet av människor som engagerar sig i miljöfrågor. De så kallade miljövännerna...

"Det är inte bara miljövännerna som är kritiska mot GMO, varnande röster kommer även från dem som menar att GMO skadar vår hälsa."

Jag tycker bara att hela meningen låter så dum. Precis som att det är en viss typ av människor som automatiskt tar på sig ansvaret om vår miljö. Som att de liksom föds med instinkten att agera för miljöfrågorna. Som att inte miljön vore något mer än dessa människors intresse. Som att vissa tycker om djur, vissa tycker om bilar och vissa tycker om miljön.

Och kanske ännu dummare, som att dessa "miljövänner" inte räknar in riskerna för vår hälsa i sitt intresse. Miljön är om jag inte förstått det helt fel den faktor som påverkar vår hälsa mest. Precis som om miljön vore ett slags djur som det är synd om ifall dess förutsättningar förstörs?

Nej, jag tyckte bara det lät dumt och var tvungen att skriva av mig. Detta är något man stöter på så ofta bland människor. "Ah, är du sån miljövän?" är något man inte hör allt för sällan. Det är så synd. Miljön är ingeting, det är ett tillstånd på vår omgivning, en god miljö en frisk människa en dålig miljö en sjuk människa. Och inte bara människan. En dålig miljö en sjuk natur. En sjuk natur en sjuk människa.

Ännu en tragisk sak är att många människor inte ens är i kontakt med naturen, då menar jag det gröna naturen, den vilda, där vi kommer ifrån. Och att människor kommit ur detta tillstånd vi hade när i var en del av naturen har även det skapat - en sjuk människa. Och en människa som glömt att den är en del av naturen. En människa som tycker synd om miljön om den försämras. En människa som klappar miljövännen på ryggen och säger "det är fint att du tar hand om miljön".


Kommentarer
Postat av: MIMMI

Mathilde:)! Så fint du har det i din blogg. Du har verkligen starka inlägg som går in i hjärtat! Allt du skriver är så sant! Håller med dig till 100%.

2009-01-26 @ 21:53:21
Postat av: karin

Och jag håller med mimmi till 100%

2009-01-27 @ 17:57:26
URL: http://karinsss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0