Dagens middag

På genetiken idag pratade vi om genteknik och genmodifiering, GMO. En ödesmättande stämning la sig till ro i min mage, och den har inte släppt än. Känslan späddes ut med illamående när jag läste ingedienserna på dagens middag, och konstaterade att den innehöll modifierad stärkelse från majs och vete. Säkerligen var det inte bara det som var modifierat. Enligt min lärare är i princip allt vi äter idag genmodifierat. Och detta är så fruktansvärt att man inte vet vart man ska bli av. Vad är det i människor tar oss rätten till? vad gör vi med vår värld? Hur långt ska vi gå? Hur långt hinner vi gå, innan vi kraschar hela planeten. Seriöst! För mig är det obegripligt och jag mår illa när jag tänker på att det ligger modefierad stärkelse i min mage just nu.  
Jag undrar hur mitt kök kommer att se ut när/om jag får ett eget. Jag ska inte köpa en enda produkt där det står modifierat någonting i ingredienserna. Det ska bara finnas ekologiska grejor och det ska vara fullt av krukor med örter och kryddor, frukt, grönsaker och nötter. Jag ska leva på nyttig mat. Inget onödigt snacks och skit ska komma innanför mina väggar. Inga ursäkter ska bli accepterade, som de nu blir av mamma, att det är fest eller någonting. Mina gäster ska bannemig finna sig i att äta riktig mat. Och de kommer bli överraskade om hur fint det känns i magen - och hjätat!

Tips - Jag hittade en fin och lättläst infosida om vad risken med GMO handlar om. --->Klick<---

1994 kom det första genmodifierade födoämnet, en tomat, på marknaden i USA. Som det är nu vet man inte riskerna med genmodifierade växter, djur, bakterier m.m. vilket jag tycker borde vara en anlednign till att låta blir. Me tydligen tyckte int de pengagalna männen och kvinnorna som bestämmer så och 65 % av produkterna i en amerikansk supermarket innehåller genmodifierade ingredienser i större eller mindre omfattning idag.

"Studier i USA har visat att många amerikaner inte oroas av genmodifierade livsmedel. De anser att de måste vara säkra eftersom de har ätit dem i åratal utan att bli sjuka." - Bio net online

Tips - några inlägg längre ner hittar du en intervju med en kvinna som pratar om GMO.


Besök även http://www.hejdagmo.se/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0