Fortapt

Det har blitt glest mellan inläggen på sista tiden. Jag orkar inte skriva här, bara för skrivandets skull, det käns inte meningsfullt.

Igår hade vi filmkväll, hela familjen. Något av mina lyckligaste stunder, det är när heöa familjen är samlade tillsammans. Med levande ljus i ett mörkt mysigt vardagasrum och någonting gått i en skål som man kan fylla på hur många gånger som hälst. Vi kollade på tre filmer. De två första var Norska, och riktigt bra! Den första hette Mannen som elsket Yngve och den andra, Elling. Härligt att se Norska filmer. Hela Norge får min sinnesstämning att sväva i skyn. Jag längtar till mitt älskade paradis som tro det eller ej ligger 60 mil härifrån. Jag tycker det känns som i en annan värld.

I Mannen som elsket Yngve sjöng killen i huvudrollen en sång som jag tyckte var sa vacker. Den var för mig en typisk Norgemelodi och den fick mitt sinne att sväva i väg till den djupa skogen uppe på åsarna i vårt vackra Eidanger. En speciel vemodig klang som rör sig över de mossbeklädda stenarna, så kändes det. Och här är den...



Elling var väldigt väldigt bra och handlade om en smått mentalt störd man som efter att mamman, som tagit hand om honom hela hans liv  nu dör tvingas klara sig själv i samhället. Tillsammans med en annan lite psykisksjuk, men dock så underbart livsglad man får an en lägenhet av Oslo kommune och de två tvingas ta itu med sina personliga svårigheter på ett sätt som lockar fram många skratt ur en. Den var bara så himla härlig och så proppfylld av kärlek och lycka! Ni måste se den, här är  en bit av filmen...


Sen fick Maja och jag mamma och pappa att gå med på att se Twilight. Men vi fick verkigen anstränga oss för att hålla dem vakna under hela filmen. Pappa demostrerade med högljudda snarkningar hur mycket han uppskattade filmen mendan mamma åtminston höl sig vaken, med hjälp av ett ständigt intag av jordnötter, till slutet då hon påstod att den var bra. Så fin musik är det i filmen allfall! Här, för att bara ta några... (Den första är skriven av och sjungs av huvudkaraktären Edwards skådespelare Robert Pattinson)


I kväll blir det ännu en filmkväll med semlor som Maja ska baka senare. Nu måste jag återgå till pluggandet med mikrobiologin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0