Småsakerna är det som räknas i det stora hela

När man ska försöka ändra sina handlingar till ett mer miljövänligt sätt är det lätt att man, utan kunskap, istället gör det värre. Som till exempel att det är bättre att köpa importerade tomater i stället för svenskodlade. Det visste jag inte förrän min lillasyster sa det till mig. Annars hade jag säkert valt de svenska först. Men det är allafall så att den energin som behövs till att driva upp tomaterna inomhus i växthusen överskrider de utsläppen som går åt under transporten. Såna småsaker är sånt man inte kan veta, om man nu inte vet det. =P
 
 Därför är det viktigt att folk som vet det sprider kunskapen vidare!

Tyvärr vet jag itne så mycket sånt själv och det händer säkert ofta att jag gör fel när jag egentligen menar väl. Men lite tips på småsaker man kan göra i hemmet kan jag allafall lägga upp..


Använd lågenergilampor

De räcker tio gånger så länge som en glödlampa men förbrukar bara en femtedel så mycket energi.

  

Köp energisnåla hushållsmaskiner

Totalkostnaden blir lägre även om maskinen inte är billigast. Välj energimärkning. Den bästa energimärkningen är A.


Se upp för strömtjuvar

Datorer, TV-apparater och mobilladdare som står i viloläge slukar el i onödan.


Kom ihåg att frosta av

Frosta av kylen och frysen regelbundet. Varje grads extra kyla i frysen ökar energiförbrukningen med cirka fem procent.


Använd rätt kastruller och vattenkokare

Spisen drar mindre el om du använder kastruller och stekpannor som är lika stora som plattorna. Koka med locket på. Vattenkokare drar mindre el.


Fyll tvättmaskinen

Tvätta fulla maskiner. Det räcker oftast att tvätta i 40 grader.


Hängtorka tvätten

Torktumlare och torkskåp drar mycket el.

Glöm inte att det är SMÅSAKERNA som gör STÖRST skillnad!

image23Kram Mathilde <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0