Isbjörnar på gatorna

Ett inlägg om miljöaktivister

De offrar stort och krigar för det som de anser vara det enda riktiga. De gör i stort sett vad som hälst för att få uppmärksamhet till sina protester och demonstrationer. De blokerar vägar, hotar flygplatser, ja va gör dom mer? Dom till och med har sex offentligt för att bevara regnskogen. Dom gör nästan vad som hälst!

Vad jag undrar är om det vekligen är det bästa sättet att få över folk till den "tänkande" sidan. Gör dom verkligen folk positiva till att vi kan förändra tillsammans eller irriterar de bara allmänheten? Man hör ju med jämna mellanrum folk klaga på hur deras flyg- eller bilresa till jobbet blivit försenadt timmatal pågrund av att miljöaktivister stått ivägen och vilda protester. Gör detta verkligen nytta eller gör dom bara muren mellan "möjlöbovarna" och miljömedvetenhetet högre?


Det senaste jag läste var det sydsvenskan skrev om protesten här i Malmö i tisdags tror jag det var, då miljögruppen Klimax Malmö blockerade Amiralsgatan vid folkets park utklädda till isbjörnar och clowner och stod med plakat med text som "klimatkaoset är här, agera NU" eller "stoppa klimathotet NU".

image88

Jag tror att detta är viktiga budskap att få ut till folket, men jag ifrågasätter faktiskt deras metoder en aning. Jag tror inte riktigt att detta är det bästa sättet. Jag tror det är effektivare att vara listig och smart och verkligen förklara för folk vad som pågår. I många fall är det kunskapen som saknas helt enkelt. Folk vet itne grunderna till varför problemen uppstår och de hör bara vad som krävs av dem, och vad de kommar att förlora genom att ändra sig för miljön. De vet inte vad de förlorar om de INTE ändrar sig. Och jag tror de blir mer positiva till att vilja förändra sig om det får komma från dem själva och de itne blir tvingade till det. Det finns ju såklart olika grader av sådana här aktivistoch det behövs självklart folk som tar upp ämnet så det komemr ut i medierna. Men bara det itne går till överdrift då jag istället tror det ger motsatt effekt.

Men jag har inte så stor erfarenhet av olika sorters människor, vissa kanske behöver detta?

Kan du inte berätta vad DU tycker? Skulle vara intressant att höra...

Kram Mathilde <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0