INTE KLOKT!

Detta är verkligen en sak man kan påstå INTE är KLOK. Tänker folk överhuvudtaget undrar man? Hoppas de inte gör det, för då är de verkligen inte kloka. Ni undrar vad jag snackar om. Jag räknade bilar idag. Satt själv i bilen på motorvägen på väg hem till Malmö. Det var mitt i rusningen och bilarna strömmade förbi, blev så sugen på att räkna och faktiskt se hur många det var som valt bilen som färdsätt idag. Tänkte genast att jag sen måste visa resultatet här på bloggen. Men jag vet i inte, jag vill inte göra er negativa. Jag vet inte hur du är, men själv tänker jag "gud, här finns mycket att göra". Men jag vet av egen erfarenhet att de flesta människor tänker "det är ju hopplöst" eller något i den stilen. Men snälla gör inte det. Inte nu...

   Anledningen till att jag satt till bils var att Karin skulle flytta hem sina saker från internatet på vår skola. Så i sådana här fall kan man ju försöka svälja sitt dåliga samvete över att åka bil. Men det är nu man vill ha miljöbil. Och en vätgasdriven sådan. Men,men... 

   Hur som hälst, jag räknade bilarna som rörde förbi på motsatta sidan, alltså från Malmö. Först började jag räkna bara lite spontant men sedan kom jag på att jag borde på tiden också. På en 24 sekunders tid fick jag det till 28 bilar! Det är alltså mer än en bil i sekunden, närmare bestämt 1,17 bilar/sek. Jag tänkte först att jag skulle se hur många bilar som passerade oss på 5 minuter. Men det var så många bilar att jag blev helt snurrig, tappade räkningen. Men på sträckan precis innan Malmö körde 137 bilar förbi oss på tiden 01:40:01, en minut och 40 sekunder!! Under denna tid passerade också en buss. EN BUSS! Det värsta av allt var att i majoriteten av bilarna satt det EN person och denne var själva föraren av fordonet. Även inne i Malmö var bilbeståndet överdrivet stort och bilar med en person i var överlägset vanligast.

image86

Vid sådana här stunder är det lätt att bli deprimerad. Men det FINNS människor som fattat allvaret och tagit SITT ansvar. Även om detta inte räddar jorden, alla måste ta sitt ansvar. Det är det enda vi som enskild person kan göra. Sen att vissa gör lite mer, det är inget måste för att kalla sig miljömedveten. Tvärtom! Om alla skulle lämna sina jobb och bli miljöaktivister så skulle samhället rasa! Det poliser, bagare, advokater, lärare, kockar, terapeuter, läkare, bibliotekarier och brandmän i vår värld. Men, vi vill ha miljömedvetna sådana. Eller hur?


Så tänk en extra sekund innan du sätter dig i bilen. Den sekunden kanske avgör om det bli din bil som blir den 137:de bilen som räknas.

Kram Mathilde <3


Kommentarer
Postat av: Anonym

hej! är du intresserad av en ny bloggdesign? var då med i mina tävlingar eller utlottningar! :)

2008-03-25 @ 18:52:40
URL: http://ninnaa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0