En nagelfil eller 6 miljarder?

image89


Jag har tänkt på dom här jätte nagelfilarna med sex sidor som folk köper. Hur mycket material går inte åt per sådan? Man köper en, förbrukar den, köper en ny och så vidare.

När jag köper en sak, vad det nu är, tänker jag alltid på "vad skulle hända om alla på hela jordklotet fick varsin sådan sak?" vad skulle de ge för konekvenser? Om vi nu tar en nagelfil som exempel: om alla skulle köpa varsin nagelfil av den sorten, som man nu har en självklart har rätt till att göra i vår del av världen, och köpte nya i den takt man förbrukade dom? Om alla skulle ha råd och få en chans att göra det? Har ni tänkt på det? Om inte inte alla skulle kunna ha en såndan, varför har jag då rätt att köpa en? Vad gör mig mer värd den saken än andra?

Jag brukar ha som mall när jag får upp tanken "det vill jag ha" i mitt huvud. Behöver du den verkligen? Är den verkligen nödvändig. Om vi nu tar tandborsten som exempel. Utan den skulle min tandhälsa försämrats avsevärt. Men utan den här nagelfilen? Vad skulle hända? Det finns ju alternativ. De här nagelfilarna i metall, dom behöver man inte byta ut hela tiden. Även om det kanske inte är samma sak. Men en nagelfil avgör itnte din hälsa.

Så VARFÖR, är min fråga, VARFÖR skulle du ha rätt till att köpa en nagelfil om inte hela jordens sex miljarder människor ( även om inte alla använder nagelfil) skulle kunna förbruka nagelfilar i den takt vi gör här i väst världen?
Kommentera gärna med dina åsikter!

Kram Mathilde <3


Kommentarer
Postat av: Miss C

Saken är den att det inte forskats på det tillräckligt sedan åttiotalet, spec inte i Sverige. I England utfördes dock en forskning som publicerades i en Biologisk Journal (Sk vetenskaplig artikel) vilket sedan hänvisades till i diverse Forskningsrelaterade tidsskrifter.
Forskare är givetvis inte alltid överens men denna har mkt research bakom sig.
Mycket material publiceras varje dag runt om i världen och eftersom detta inte är en världsnyhet i de flestas ögon så är han med största sannorlikhet inte medveten om denna studie.
Att säga att TSS är en myt var fel av mig, men däremot är den ett mycket överdirvet hot - miljöaspekten med att använda engångsprodukter vid mensutration är mycket mycket viktigare (precis som du anser)
Miss C

Miss C

2008-03-28 @ 20:03:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0