Din gata

Här sitter jag och plastar in koreanska barnböcker samtidigt som jag har radiokanalen "din gata" på i lurarna. Just nu spelas timbuktu som sjunger om rasister och saker som är fel. Tidigare idag pratade dem om nyheter som hänt i andra delar av världen och hur lite koll vi har nu när allt vi har i huvudet är de höjda oljeprisen och de nya avlyssningslagarna, skador bland fotbollspelarna och så vidare... Men tänk, sammtidigt i Kina är 30 miljoner människor drabbade av översvämningar och miljontals tvingas lämna sina hem då vattnet står upp till andra våningen!
   De på din gata tror att detta är för höga siffror, för långt borta och för stora ord för att vi ska kunna uppfatta hur allvarligt det är. Det tror jag med, och det är sjukt att vi kan låta oss försvara oss med detta och bara låta tiden gå. Men som de sa, det är inte vi som drabbas heller. Jag skrev in till dem att jag håller med, det är inte vi som drabbas, dock är det vi som orsakar dem, och de läste upp mitt sms i radion. - Tanketäställare från Mathilde.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0