Att acceptera

Varför accepterar människor alltid allting? Från att vi växer upp präglas vi av hur det är och accepterar läget hur jävligt det än ser ut Jag tror det är det farligaste som finns, att acceptera. Tänk hur folk levde förr i tiden till exempel. Människor med en viss titel kunde ta ett nyfött spädbarn från sin mor för att han eller hon hade makt att göra det. För att någon av deras uppskrivna lagar sa så. Jag kan inte låta bli att tänka hur sjukt det är!
Man kan tänka att vi har dessa system för att vi ska hålla orning på oss själva. Men man kan ju fråga sig hur bra det lyckas? Jag tänker på andra arter, hur deras system fungerar. Utan ord, med endast tillit och ett kärleksfullt samspel lyckas de hitta en harmoni att leva i tillsammans. Ledaren är en utvald individ som blivit ledare genom att visa sig vara lämplig för det. Vi kanske kan gämföra det med någonslags demokrati men enligt mig är även demokrati ett slags själviskt påhitt, även här ett krig mellan olika samhällsgrupper. Tanken bakom det kan säkert varit något fint, men det är nog yvärr itne det vi ser i verkligheten.
Jag tittade precis på Arn - tempel riddaren med min lillasyster. Jag blev alldeles rasande över hur de kunde behandla varandra på detta vis. Och hur människor kan bokstavligt misshandla varandra i GUDS ORD!? Det begriper jag mig itne på.
Jag undrar också hur vi kan acceptera att en galning styr landet vi bor i, om vi tillexempel tar Adolf Hitler som ett exempel. Vi är så präglade av hur systemet ser ut att vi glömmer att det är vi som bestämmer hur det ser ut! Vi har så fullt upp med att tävla mot varandra, människa mot människa, stad mot stad, företag mot företag och land mot land... att vi inte hinner ägna oss åt det viktiga. Kärlek!


Kommentarer
Postat av: Zakaria

Mycket bra sagt, jag har också fått nog av folk som bara kopierar varandra utan att ta ansvaret och verifierar information innan de agerar på den. Varför gör folk så? Varför nöjer människor sig med det som redan finns? Jo, för att de vill helt enkelt passa in i samhället, så att de ska accepteras av folket! (rädlsa av folk)



När jag jobbade i KFC (Kentucky Fried Chicken)i England så fuskade de med pommes; de la för lite pommes i den stora påsen, jag protesterade, men personalen kollade snett på mig och tyckte att jag är konstig. De har vant sig vid fel! Att stå upp och ändra på fel är konstigt idag, men att acceptera allt, även om det är lögn och orättvisa så är det en standard. Det är därför ledarna i världens länder kan begå ondska utan att de får motstånd, folket har jo vant sig att politiker ljuger!



Jag kan skriva hur mycket som helst om detta, men nu får det räcka.

2008-09-18 @ 21:11:49
Postat av: Zakaria

"Tänk hur folk levde förr i tiden till exempel. Människor med en viss titel kunde ta ett nyfött spädbarn från sin mor för att han eller hon hade makt att göra det. För att någon av deras uppskrivna lagar sa så."



Detta prakitserades i arabvärlden förr - man begravde flickor levande! Gud fördömde det i Koranen:



[16:58] När någon av dem får ett flickebarn, mörknar hans ansikte i överväldigande sorg.



[16:59] Skamsen, gömmer han sig från människorna på grund av de dåliga nyheterna han fått. Han överväger till och med: ska han behålla babyn motvilligt, eller begrava henne i jorden. Sannerligen bedrövligt är deras omdöme.



....



[81:8] (På Domedagen kommer) flickan som begravdes levande tillfrågas:



[81:9] För vilket brott dödades hon?





2008-09-21 @ 02:13:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0