Etologen Nisse

När Nisse som bland annat är etolog (etologi = läran om djurens beteende) höll lektion för vår klass i torsdags förra veckan, berättade han hur man genom våld kan kuva sin häst till att lyda. Han gav oss tips om hur man i rätt ögonblick ger hästen en spark över smalbenet för att få den att sluta sparkas, till exempel. Ungefär så här lät det...

Det är tur att hästar är så pass korkade som dem är, att de till och med låter små barn styra dem. Det skulle kunna ske riktigt farliga saker om de visste det, det är stora djur och de har otroliga krafter. Så det är tur för oss att det är så korkade.
Jag fick en gång ta hand om en häst, arabkorsning, som bets och sparkades med alla fyra. Han hade precis blivit skuren (kastrerad) och hade mycket hingst kvar i temperamentet. Ägaren kunde inte sitta på honom i mer än fem minuter innan hon flög av. Hästen viste precis vad han skulle göra för att slippa bli riden.
När jag fösta gången stod och ryktade han var jag inte berädd på att han skulle hugga. När han då högg mig över armen tog jag reflexmässigt armen, tog kaft och drämnde till hästen över huvudet. Efter det bet han aldrig mig igen! Inte mig, men andra bet han. Sen var det benen, han hade lärt dig att sikta in exakt var han skulle sparka, så när jag stod och höll på med honom en dag såg jag precis att han siktade in för att sparka med ett av frambenen, och innan han hann fyra av sparken tog jag mitt ben och sparkade till honom så hår jag kunde över smalbenet. Hästen kunde inte sätta ner benet utan stod och skälvde på tre ben. Men han sparkade mig aldrig igen. Inte med frambenen allafall.
Varje gång jag gick ut från boxen sparkade han med bakbenen. Så jag tog med et spö in i boxen och precis när han skulle till att sparka drämde jag spöt över baken på hästen. Och han sparkade aldrig mer, när jag hade spöt med mig. Då kan jag på det att jag kunde ha med mig ett kort spö som jag kunde gömma i stöveln. Precis när han lyfte benet för att sparka så tog jag upp spöt och smälde spöet över bakdelen. Och efter det vågade han inte lyfta ett bakben mot mig igen. Nej, efter det var han en mycket fin och foglig häst. Ett tips!

Jag kan inte föstå att en man som har såå många års erfarenhet av djur och dessutom är utbildad etolog och ska ha kunskap om djurens beteende, kan stå och tipsa sina elever om att slå en häst. Jag har inte alls lika stor kunskap eller erfarenhet av djur som Nisse, men jag har tydligen mer sunt förnuft än vad han tycks ha. Dessutom har jag hållt på med hästar hela mitt liv, viket jag förstått att han inte har. Men för det första, våld löser ingeting! Om en häst bits och sparkas är det ens plikt att först kolla upp alla möjliga saker som kan vara en anledning till att hästen beter sig som den gör. En problemhäst är nästan alla fall en problemhäst därför att vi behandlat den felaktigt. Den kanske har fått ont någonstans av en felaktig behandling/belastning. Hästen kanske lider av någonting och försöker säga ifrån att det är någoting fel. En etolog om någon borde väl lyssna på djurets signaler?

Först stod han och preidkade om hur korkade hästar är. Sedan står han i en halvtimme och säger emot sitt eget påstående. Han berättar hur hästen lärt sig exakt hur och när den ska göra vad för att slippa bli riden. Och här har vi det igen, om hästen slänger av sin ryttare, kan man inte räkna ut att något är fel? Hästen vill alltid vara till lags, den är född med den egenskapen. Ett bevis på hur smart hästen faktiskt är, är om man tänker på hur den valt att kommunicera med sin fiende, i det här fallet människan "rovdjuret" och avleda den från at äta upp den. Det är en smart handling av ett bytesdjur som hästen. Hur många hästar finns det idag på planeten? Det är ofantligt många. Ännu ett bevis. Om inte hästen hade varot smart hade den inte levt idag, eller så hade den varit utrotningshotat tack vare den så kallade smarta människan.

Bara iden om att använda våld för att få hästen att vara till lags. Och han som stått och berättat hur han alltid älskat djur. Hur kan man älska djur och använda sådana brutala metoder för att få den underkastat sig. Det är äckligt! Hur har man mage att göra det? Bara för att man ska få sitta på djurets rygg och bemästra dess rörelser och styrka. Inte samspelt utan genom tvång! Det som jag tycker är det underbara med hästar är att de är så sammarbetsvilliga och alltid anstränger sig till sitt yttersta för att vara till lags. Hästen är en naturlig följare och om vi vill använda den är det upp till oss att lära oss förstå den. När vi kan det, då kan vi börja sammarbeta. 

Det är nästan komiskt hur man ser hästen och människans arttypiska beteende  i detta exempl.  Hästen som genom att utnyttja människans korta stubin sluppit att spring omkring med en skumpande varelse på ryggen som sitter och drar honom i munnen, och som han absolut inte sett någon mening med? Och människan genom att tappa tålamodet och allt förstånd låtit iritationen ta överhand, och glömma bort allt vad inteligens heter och kuva hästen till lydnad. DET är korkat om något!

Nisse berättade även under samma lektion hur illa han tycker om hundar som hoppar upp på en för att hälsa. Och han berättade hur han gör för att få dem att sluta. När en stod hund kommer fram och hoppar upp på honom tar han i med alla krafter och knäar hunden i bröstkorgen. "Då tappar den andan" och så stod han och immiterade hundens försök att andas. "Sen brukar de alltid fösöka igen, men den gubben gick inte. Och de har lärt sig, att honom hälsar vi inte på". Sen fortsatte han "småhundar går ju inte att knäa, så när de hoppar tar jag foten och stampar de stenhårt över baktassarna. Då skriker de och springer iväg, men de hoppar inte igen".

Det var Nisses sätt att få hunden att sluta hoppa.

Kommentarer
Postat av: Zakaria

Vilken djurplågari! Att ha erfarenhet med att jobba med djur rättfärdigar inte att man kan misshandla dem. För att en häst ska tjäna sin ägare villigt då behöver den se mening till att göra det, dvs kärlek och omtanke; om jag ger den föda, låter den vara fri i fälten, ger henne en partner, varför ska den missköta sig! Den kommer bara att ge mig kärlek tillbaks. Men det verkar som att denna häst lyder Nisse endast för att den är hotad! Klart att hästen ska bete sig på det viset efter att man har tagit bort dess testiklar/äggstock!



Om en lärare är nyopererad och behöver vila men rektorn tvingar honom att jobba ovilligt, utan omtanke, vad kommer läraren att göra? Strejka. Om rektorn hotar med att sparka läraren, vad kommer läraren att svara med? Han kommer jobba ovilligt! Är det rätt?

2008-12-08 @ 03:31:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0