Vad hade vi gjort utan Rosa?


image122
Konsentrationsläger?

Idag har jag som sagt varit i kostallet. Det tog hårt på mig, så nu kände jag verkligen att hag behövde skriva av mig. Har suttit här i timmar fast jag var hos korna klockan fem i morse och är skit trött.

Vi äter hennes kött
Sverige äter mer och mer nötkött. År 1990 var vår konsumtion av nötkött 18 kg/person/år. Sedan dess har den Svenska nötköttsindustrin ökat. Det, i samband med att vi importerar mycket mera kött har lett till att konsumtionen nu ökat till 25 kg/person år. Kalvar som fötts som tjurar, och inte kan tjäna som mjölkkor och de mjölkkor som bonden inte tjänar på att mjölka längre, vanligtvis när de är runt 5 år, utgör en stor del av de köttet vi äter.
För att öka köttproduktionen på djuren och har vi avlat på djur med genetiska fel för att få fram djur med extra mycket muskler. Belgisk blå är en ras som det avlats mycket flitigt på. Det råder avelsförbud på rasen i Sverige då de har mycket problem med hälsan. Och det tror jag det med bland annat dubbla lårmuskler! Trots förbudet avlas det på rasen i Sverige.

image115


Vi tar hennes bebis mat till att göra oss friska och vackra
Råmjölken är den första mjölken kon producerar efter kalvning. Kalven är beroende av denna mjölken då den innehåller många viktiga ämnen som fungerar som ett slags startpaket för kalven. På min skola, och de flesta andra mjölkproduktions gårdar tar man kalven från sin mamma något av de första dygnen. På min skola försöker de ta avvänja dem redan de första dygnet. Sedan mjölkar de ur mammorna och delar ut mjölken till kalvarna i hinkar. Kalvarna behöver tydigen inte alla 50 liter råmjölk som kon producerar. 14 liter ska dom tydligen minst ha i sig. Resten tar människan till vara på för att använda till olika produkter. De kan användas till läkemedel, och även i vissa bantningsmedel för att öka muskeluppbyggnad. Råmjälken används i många olika hudvårdsprodukter, både till kosmetika och för att linda sårinfektioner, blöjdermatiter, herpesinfektioner på läpparna och sugtabletter för halsen etc. Vi kan också ta råmölken och ge till våra egna bebisar då vi själva inte kan eller vill amma.


image121

image116image118

image125
"Nu ska ni få flytta över till en egen liten etta", sa hon(mina lärare) när vi skulle separera kalvarna och mammorna. Deras eget lilla boende såg ut som på bilden nedanför. Mysigt va? not*
image126


När vi dödar henne tar vi över hennes accesoarer
Hornen kan kokas, skarpas ur, poleras och säljas. Eller så kan de värmas upp och användas till en rad produkter som till exempel kammar, knappar, smycken, blåshorn, skålar, skedar och dryckeshorn. Av hennes ben tillverkar vi även pärlor andra typer av smycken och dekorativa föremål. Henns hud som är användbar till en massa saker gör vi ren och använder till kläder, skor, möbler och allt möjligt. Det är ju jätte inne att ha hennes hud på vardagsrumsgolvet nu med.

image114

Jag skämms!
Personligen tycker jag detta är äkligt! Jag skäms över att vara människa. Vi blir fler och fler, och vi behöver mer och mer. Det är äkligt hur hela vårt samhälle är uppbyggt på andra djurs befintlighet. Kor står på rader och pumpas tomma på mjölk som de skulle haft till sina kalvar, kalvar som vi tar över och slaktar eller mjölkar vidare och vidare och vidare med. Hur har det kunnat bli såhär? Om alla skulle vara tvugna att gå ner i möjlkgropen varje morgon och se vad som försigår före mjölken hamnar på ICA, kanske vi inte skulle ta de blå-vita papperspaketen i kylen så självklart?

Vi vet att vi inte behöver all den mjölk vi dricker, att vi som med så mycket annat frossar och gåttar oss i överdrift. Hur mycket mjölk har du hällt ut i vasken som du inte orkat dricka upp? För min egen del har det säkert blivit några liter genom åren.


image124

Desto fler Rosor,desto mer växtusgaser
Vi vet också att hela kött- och mjölkindustrin är bland de största orsakerna till den globala uppvärmingen. Inte bara med transporter och all energi som går åt till productionen utan även de stora mängderna metangas som kommer från kött- och mjölkindustrin. Ett kilo metangas motsvarar 21 kilo koldioxid och är alltså mycket allvarligare än koldioxidutsläppen. Innan en kalv blir en mjölkko (vid 24månader +) har hon släppt ifrån sig (rapat) ut cirka 100 kilo metangas. I Sverige finns det ca 1,6 miljoner nötkreatur. Djurhållningen svarar för 35-40 procent av människans utsläpp av metan och 9 procent av koldioxidutsläppen.

image123
Förlåt Rosa<3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0