Ungas röster och uttalanden är skrämmande

Här nedan kommer några exempel på vad ungdomar på tjejsidan stylesearch har känt att de behövt uttala sig om:

Du som dissat shampo?
Snyggaste pumpsen?
Löshår!
Bra concealer under ögonen?
Foundation för väldigt ljus hud
Behöver eran hjälp att välja :s
En ny produkt?!
Utomlans - brun?
Löshår...
Mascara: maybelline ny lash discovery
Rengöring: dove fresh touch
Foundation flytande: covergirl clean makeup
Balsam / läppcerat: lush honey trap lip balm
Solpuder: aco glam bronze
Mascara: maybelline ny lash discovery waterproof
Vax: schwarzkopf got2b chaotic moulding gum
Deodorant: aco gentle caress deodorant roll - on
Make up remover: aco demaq expert innovation
Känslig hy: dr.hauschka rosencrã©men light
Balsam / läppcerat: lush honey trap lip balm
Airbrush concealer
Ansiktstvätt normal/bland
Ansiktsolja
Ansiktspeeling
All gone lip & eye make-
All about eyes consealer

Det håller på i evigheter...

Förra året shoppade sverige för 567 miljarder! De senaste 10 åren har Svenskar ökat sin konumtion av kläder och skor med 60 procent och konsumtionen bara ökar. Var fjärde Svensk säger sig ha shoppingen som sin absoluta favorit hobby.

Jag håller med om att shopping är sjukt roligt. Jag älskar kläder och tycker mode är jätte roligt! Verkligen! Men jag är rädd för att detta inte är en "hobby" värd att satsa på. Det är inte gratis . Och då menar jag inte de summorna VI som konsumenter betalar. Då menar jag de otroligt stora priser som vår jord betalar. Vi har sedan länge förbrukat de reseurser vår planet haft att ge. Många undrar hur detta är möjligt. Hur kan vi ta av saker som inte finns då? Men Det är itne så svårt att handla för mer än vad man har råd med heller! Vårt stora gemensama kreditkort ligger på väldigt höga summor. Men ändå bara fortsätter vi och fortsätter att ta!

Jag hoppar av denna trenden NU. Nu vill jag börja betala tillbaka.

Det finns bara ett enda jordklot och vi är sex miljarder människor på jorden. Vi utnyttjar jordens resurser till bristningsgränsen och tar ut mer än vi får tillbaka. Hur ska jordens resurser räcka när vi blir alltfler, och alltfler vill ha alltmer?

- Vi måste komma ihåg att planetens resurser är begränsade och att det bara finns en planet. Vi har ingen annanstans att ta vägen - vi måste lära oss att leva inom ramen för planetens resurser, säger Will Steffen, (läs intervju men Steffen).

Andra avsnitten av Planeten tar fasta på problemet med det västerländska levnadssättet. Ett levnadssätt som i takt med att Indiens och Kinas ekonomier växer allt snabbare nu blir möjligt och nåbart för allt fler.

Men redan nu, när vi är sex miljarder människor på jorden, utnyttjar vi jordens resurser till bristningsgränsen. Om utvecklingen fortsätter och vi år 2050 kommer vara så många som nio miljarder skulle vi behöva fem planeter! Var ska vi hitta dem?

- Många av de rika länderna menar att Kina och Indien kommer att bli det stora problemet. Men de rika nationerna är inte i position att kritisera de fattiga. Titta på det per capita - hur mycket konsumerar vi i väst, otroliga mängder mer. Det är djupt orättvist av oss att säga att ni andra får reda ut problemet. Trots det är det många av de rika länderna som hållit den linjen, menar George Monbiot, författare, debattör och gästprofessor på Oxford

Förstår ni vad jag menar?


Kommentarer
Postat av: Hanna

Jag förstår och jag hör dig! Nåt måste hända.

Du gick verkligen lös i mig blogg. Det glädjer mig =)

2008-04-04 @ 20:15:51
URL: http://hannasplats.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0