Testa dig

På bloggen Hannas Plats hittade jag ett test som hon hade länkat till. Ni vet ett sådant där test man kan mäta hur stor påverkan man själv har på klimatet. Jag har gjort ett antal liknande test innan med det här var faktiskt mycket bra och man kunde tydligt förstå hur mycket allting man gör påverkar.

Testet gick ut på att man svarade på frågor, så klart, och för varje svar man kryssade i steg ett "utsläppstorn" (vet itne riktigt vad man kallar de där tornen som släpper ut avfallen från fabrikerna) så mycket växthusgaser som resultatet blev.

Hur som hälst så kom mina årliga växthusgasutsläpp upp i 2.4 ton/år!! Det stämmer nog inte riktigt eftersom när frågan om hur mycket flyg man åker kom, så var man tvungen att välja antingen aldrig, eller (vad var det nu) 1-3 timmar/år. Och jag har väl åkt flyg fyra gånger i mitt liv. Men det var ju förstås mer än tre timmar, så. Grejen var att detta svaret 1-3 timmar/år höjde mitt "torn" med 1,3 ton!! Om man då gämför mina utsläpp med vad som krävs för en hållbar livsstil, så skulle jag behöva minska mina utsläpp med 0,4 ton/år. 2 ton/år per person är tydligen den hållbara gränsen. Enligt detta test dådå.

Det hemska är att en medelsvensk utsläpp är tre gånger så stort som mina utsläpp! 6 ton per person och år ligger medelsvenskens utsläpp av växthusgaser på.

Här kan ni se mitt resultat, och klicka på det om ni själva vill testa er.

image134

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0