Miljövänlig frisyr

Ett miljötips.

Gör som Bo... Skaffa en miljövänlig frisyr!  =) Vad tycker ni?
image135

Skämt åsido...

Tänker du på miljön varje gång du sitter framför speglen och sprayar i en massa hårstaylingsspray? Eller när du färgar håret gång på gång? Tänker du på miljön köper alla dessa produkter som krävt mängder med utsläpp och material till att produceras?

Sådana produkter som hårsprayer och hårfärgningsmedel innehåller en massa kemikalier som är skadliga för miljön. Svenska naturskyddsföreningen gjorde ett test där de testade 38 olika hårstylingsprodukter och inte ett enda fick godkänt ur miljö- och hälsoperspektiv.

Klipp till en snygg frisyr som du vet inte behöver så mycket styling och lätta belastningen på vår framtid.





Det ÄR faktiskt sånt här "småskit" som gör det stora!

Jag läste nämnligen en artikel om detta på expressen. Kommentarerna efter fick mitt hjärta att fara ur kroppen. Jag ville bara gråta. Varför tänker intem änniskor längre än deras små sminktäckta näsor räcker (om jag kan få lova att vara lite elak)? Jag citerar en kommentarer här nedanför, men jag blir nästan galen när jag läser det. Får nog lugna ner mig lite innan jag försöker kommentera.

"Ugrhrh... Jag blir illamående av att läsa sånt här strunt. Miljöproblemen är samhällsproblem och inte individuella problem som man löser genom att byta frisyr eller sortera sopor i hemmet".

 - Alltså. Ja, vad ska man säga? För det första, vad är det för skillnad i grunden på samhällsproblem och individuellaproblem? Kan man itne säga att de hänger ihop? Man kan ju självklart tycka att om det blir förbud på att att sälja till exempel då hårspray, blir det ingen marknad och hårspray köps inte. Men det är väl inget man kan ha som försvar? Man kan likväl se det på andra hållet, köper ingen hårspray finns det ingen efterfrågan och företag tvingas sluta producera hårspray. Det hänger i hop. Kan vi inte försöka arbeta från båda hållen istället för att vänta på att den ena sidan ska börja agera?
  Sen kan man väl också tillägga... Vem är de här samhället? Är det ett stort monster som sitter i rymden och bestämmer vad som händer på jorden? Eller är det vi människor som lever här som är sammhället? Alla är vi nog rätt säkra på det senaste alternativet. Så var är problemet? Folk påstår att det går inte att ändra påverkan på miljön för att "människan är som den är" eller "vi måste ha lagar som styr vad vi kan göra och inte göra" och så vidare.. Men det är ju just de människorna som säger detta, som håller oss kvar på den nivån. Ser de inte det, eller vadå? Att dom inte vill/orkar ändra sig är ju rätt klart, men förstår dom ens att de är dem själva de pratar om och att det finns människor som vill ändra på sig och faktiskt kämpar för en förändring och en ljus framtid för människan, och allt annat liv vi drar med oss ner i graven!

Snackar jag skit? Vad tycker Du!?

Kram Mathilde <3

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag tycker om din punkt om att vi inte bör särskilja på samhällsproblem och individuellaproblem.



Jag kommer ihåg när jag bodde i Rosengård (7-19år gammal)och såg all smuts runt om kring mig, och hur alla accepterade det, jag brydde mig fortfarande om att slänga mitt skräp i papperskorgen (ibland bära det tills jag hittar papperskorg).



Men vi kan samtidigt inte tvinga människor att ändra sig, det ända vi kan göra är att påminna, sen är det upp till de. Varför ska jag sörja för någon annans felande?



Det verkar som att media och Algore har överdrivit föroreningarna i klimatet att de har försummant Gud från bilden totalt för att skrämma naturälskare och få deras stöd för politiska själ. Jag studerar detta mer och kommer med mer info.

2008-09-20 @ 00:27:10
Postat av: Zakaria

PS glömde skriva mitt namn i förra kommentar

2008-09-21 @ 01:48:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0